De wachttijden voor zorg op de site Zorgkaartnederland.nl zijn vaak onjuist en niet compleet. Patiënten die naar de site gaan komen daardoor bedrogen uit en lopen zo de kans om later behandeld te worden dan nodig. Dat blijkt uit onderzoek van Kassa. Volgens Gezondheidseconoom Wim Groot zijn de gegevens minder goed bruikbaar voor de patiënt dan deze zou denken en ook de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen noemt de gegevens onzuiver. Joba van den Berg, Tweede Kamerlid voor het CDA, wil dat de NZA met zorgaanbieders om tafel gaat om de problemen op te lossen en dat de toezichthouder de wachttijden proactief gaat controleren.
Ziekenhuizen en klinieken moeten de wachttijden voor planbare medisch specialistische zorg aanleveren bij de NZA. De gegevens worden daarna op Zorgkaartnederland.nl van de Patiëntenfederatie gepubliceerd. Sinds augustus gaat het met een nieuwe techniek, andere rekenmethode en moet dat 2 keer in plaats van 1 keer per maand. De nieuwe werkwijze is ingevoerd omdat de Nederlandse Zorgautoriteit, de NZA, beter zicht wil hebben op de achterstanden in de zorg tijdens de coronapandemie. Maar dat gaat sinds augustus regelmatig mis.
Uit onderzoek van Kassa blijkt dat de wachttijden voor VieCuri en het Haga Ziekenhuis de ene week wel op Zorgkaartnederland staan en twee weken later ontbreken alle wachttijden voor de gehele ziekenhuizen. UMC Amsterdam, het Isala in Zwolle en Rijnstate uit Arnhem leveren niet altijd de wachttijden aan voor alle specialismen die de ziekenhuizen leveren. Het Zuyderland heeft wachttijden onder eigen naam opgegeven terwijl het gaat om wachttijden van andere instellingen. En voor de Treant zorggroep staan in de gegevens van de NZa-wachttijden voor alle mogelijke specialismen met vaak een wachttijd van 0 dagen, terwijl in de wachttijdgegevens op de eigen site veel van de specialismen helemaal niet worden genoemd.
Ziekenhuizen noemen in een reactie eigen fouten, de nieuwe systematiek, drukte door corona en technische problemen bij de NZa als reden waarom de gegevens niet goed op Zorgkaartnederland.nl staan. Maar de ziekenhuizen vinden ook dat de wachttijden sowieso vaak geen goed beeld van de werkelijkheid geven. Volgens de Amsterdamse Universitaire ziekenhuizen past hun specialistische zorg vaak niet goed binnen de wachttijd-categorieën van de NZa en is het daarom onmogelijk om alle wachttijden volledig aan te leveren. Ook de NVZ stelt dat de wachttijden vaak in verzamel-categorieën staan, voor patiënten ontstaat daardoor een onzuiver beeld.
Hoogleraar gezondheidseconomie Wim Groot, stelt dat patiënten geen goed beeld krijgen van de wachttijden door de problemen met de aanlevering. Maar Groot is ook kritisch op de rekenmethode voor behandelingen. Die zou ook een verkeerd beeld van de wachttijd geven. Hij zou het daarom goed vinden dat daar duidelijker over op Zorgkaartnederland wordt gecommuniceerd. Tweede Kamerlid Joba van den Berg voor het CDA zegt in Kassa dat de NZA niet alleen op signalen over problemen met de wachttijden moet reageren, maar deze proactief moet gaan controleren om te voorkomen dat er foute en incomplete gegevens door zorginstellingen worden aangeleverd. Ook moet de NZA van Van den Berg met zorginstellingen aan tafel om de problemen snel op te lossen.
De NZA laat in een reactie weten dat de nieuwe wachttijden systematiek in de komende periode nog wordt verbeterd en verfijnd. De Nederlandse Patiëntenfederatie zegt dat de gegevens nu nog als een indicatie moeten worden gezien. Als er fouten in staan kunnen mensen zich melden.
Lees hier de reacties van Zorgverzekeraars Nederland, de NVZ, ziekenhuizen en de NZa:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!