Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Water belangrijkst in noodsituaties'

26-07-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
woman_drinking_water_02.jpg
Bijna 90 procent van de Nederlanders denkt dat water het belangrijkste is om de eerste drie dagen door te komen in een noodsituatie. Daarna wordt houdbaar voedsel het vaakst aangegeven. Opvallend daarbij is dat maar weinig mensen een blikopener hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken in verband met de campagne Goed voorbereid zijn heb je zelf in de hand, die maandag van start gaat.
De actie is bedoeld om Nederlanders bewust te maken van een goede voorbereiding op een noodsituatie. Ruim vier op de tien zegt alles in huis te hebben om minstens drie dagen te kunnen overleven zonder water, gas en elektriciteit. Huisvrouwen zijn het best voorbereid op een noodsituatie, daarna volgen ouderen. Zij zorgen ervoor dat ze in ieder geval genoeg medicijnen in huis hebben. Studenten zijn het slechtst voorbereid. Driekwart van de ondervraagden heeft een EHBO-doos in huis en de helft heeft een opwindbare radio en een radio op batterijen. In veel noodpakketten zitten ook waxinelichtjes, lucifers, zaklampen, batterijen en dekens. Het ministerie vindt gezien de recente gebeurtenissen als stroomstoringen, storm, wateroverlast en hitte dat iedereen goed voorbereid moet zijn op noodsituaties. Op radio en televisie zijn de komende tijd spotjes te horen en te zien over de campagne. Ook is er een website met tips. Bron: ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor