Webshops hoeven geen telefoonnummer te verstrekken
10-07-2019
•
leestijd 1 minuten
•
99 keer bekeken
•
Webshops als Amazon zijn niet verplicht om een telefoonnummer aan klanten te geven. Dat heeft het Europees Hof van Justitie bepaald. Volgens de uitspraak moeten klanten wel "rechtstreekse en efficiënte communicatie" kunnen hebben met een webshop. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail, een chatfunctie of middels een terugbeloptie.
'Onevenredig'
Webwinkels een onvoorwaardelijke verplichting om een telefoonnummer te verstrekken opleggen is "onevenredig", oordelen de rechters. Om consumenten te beschermen is het niettemin van fundamenteel belang dat de klanten snel contact kunnen leggen, aldus het hof. De informatie hierover moet "begrijpelijk en toegankelijk" zijn.
Klacht consumentenorganisaties Duitsland
Het Duitse gerechtshof had deze kwestie voorgelegd aan het Europese hof na klachten van consumentenorganisaties. Die stelden dat de Amazon niet aan de vereisten voldeed, omdat klanten diverse stappen moesten zetten om contact te krijgen met iemand van het Amerikaanse bedrijf.
Volgens Duitse wetgeving moet een online retailer in elk geval een telefoonnummer beschikbaar stellen aan klanten. Dat is echter in strijd met de Europese richtlijn voor consumentenrechten, oordeelt het hof in Luxemburg nu. ANP