Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Webshops zonder winkelpand groeien het snelst

18-01-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
129 keer bekeken
  •  
webshop 930x520
Webwinkels zonder vestiging in de winkelstraat hebben hun omzet vorig jaar aanzienlijk harder zien toenemen dan winkels die wel fysieke zaken hebben. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.
Grotere stijiging
Pure webshops zagen hun opbrengsten van januari tot en met november met 23 procent oplopen. De onlineomzet van winkels die ook fysieke vestigingen hebben, kwam in dezelfde periode een kleine 15 procent hoger uit. Een jaar eerder groeiden beide soorten webwinkels nog even snel.
Meer webshops voor voeding
Webwinkels die geen winkelpanden hebben verkopen hoofdzakelijk kleding. Ook huis- en tuinartikelen zijn een vaak geziene specialisatie. De laatste tijd komen er ook steeds meer webshops bij die zich richten op voeding. In verreweg de meeste gevallen gaat het om eenmansbedrijven.
Beperkter dan vorig jaar
Alle webwinkels tezamen hebben in eerste elf maanden van 2016 ruim 19 procent meer omgezet dan in dezelfde periode in 2015. Daarmee was de groei iets beperkter dan het voorgaande jaar, toen de omzet nog met 21,5 procent toenam.
Groei in online
Steeds meer Nederlanders shoppen via het internet. In 2015 kocht nog 70 procent van de mensen wel eens iets bij een webwinkel. Vorig jaar was dit volgens het CBS opgelopen tot 73 procent. Vooral levensmiddelen, kleding, huishoudelijke spullen en reizen vlogen meer over de digitale toonbank. Jongeren winkelen nog altijd iets vaker online dan ouderen, maar dit verschil wordt almaar kleiner. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor