Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Webwinkels betalen vaak te laat bij retournering

25-10-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
714 keer bekeken
  •  
pakhuis pakketjes bestelling webshop 1127

Volgens De Consumentenbond betalen webwinkels vaak te laat of zelfs niet terug bij retournering. De belangenorganisatie heeft tweehonderd webwinkels onderzocht. Ruim een derde van de webwinkels betaalde minimaal één bestelling te laat of niet terug. 

Inmiddels is het de zevende keer dat De Consumentenbond het retourbeleid van webshops onderzoekt. Daarbij zijn bij tweehonderd webwinkels drie artikelen besteld, die vervolgens werden teruggestuurd. Een derde betaalde niet op tijd terug of betaalde in zijn geheel niks terug. 

Bezorgkosten vaak niet vergoed

Ook werd in een deel van de gevallen de bezorgkosten niet vergoed, terwijl dit wel moet. Zo bevestigt De Consumentenbond. Al met al ging meer dan de helft van de webshops de fout in.

Diverse verklaringen

Wanneer om een reactie werd gevraagd, dan kwamen diverse antwoorden terug: drukte door onder andere corona, verhuizingen, bedrijfsovernames, ICT-problemen en nieuw personeel dat niet goed is ingewerkt. Kortom, de webwinkels gaven diverse verklaringen voor het haperende retourbeleid.

“Enorm teleurstellend”

Sandra Molenaar, directeur van De Consumentenbond, geeft aan dat ze het “enorm teleurstellend” vindt dat de branche niet in staat lijkt te zijn om de regels na te leven. Molenaar doet daarbij een oproep aan de webwinkels om voortaan binnen de juiste termijnen, het juiste bedrag terug te storten aan de consument. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor