Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Webwinkels blijven consumenten misleiden met nepaanbiedingen

25-11-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
91 keer bekeken
  •  
sale aanbieding

Veel webwinkels adverteren nog altijd met nepaanbiedingen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De vaak doorgestreepte ‘van-prijs’ was in weinig gevallen ook daadwerkelijk de oude prijs. Dat is prijsmisleiding en in strijd met de wet.

Drie maanden lang noteerde de Consumentenbond wekelijks de prijzen van 100 webwinkels. Bij 39 daarvan werden minstens vijf nepaanbiedingen aangetroffen. Zo 'stuntte' Wehkamp met een elektrische tandenborstel die zou zijn afgeprijsd van €279,99 voor €149. De prijs van het artikel stond echter al maanden op €149, en kostte zelfs een keer €139. Ook JBL bood een korting aan van liefst 25 procent. In werkelijkheid ging het om een prijsverschil van drie procent.

“Wassen neus”

De webwinkels lijken niet te leren van hun fouten. De bond constateerde al eerder dat webwinkels onjuiste aanbiedingen hadden. Wehkamp spant daarin de kroon. Het online warenhuis overtrad ook in 2013, 2014 en 2018 de wet. Ze beloven, net als andere jaren, opnieuw beterschap. Ook Otto en BCC deden beloftes, maar hielden zich er niet aan. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond spreekt van een “wassen neus” en zegt de uitkomsten te delen met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die kan de winkels een boete opleggen.

Het onderzoek komt in de week van Black Friday. Veel winkels doen mee met de week en stunten met aanbiedingen.

Bron: Consumentenbond

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor