Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Webwinkels nemen loopje met retourzendingen'

22-03-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
pakketje.jpg
Veel webwinkels houden zich niet aan de regels bij de retourzending van een gekocht product. Ruim een kwart van de onlineshops betaalt veel te laat geld terug als pakketten door klanten worden teruggestuurd. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond.
Betaling pas na herinnering
De bond bestelde op internet 268 producten bij 118 verschillende webwinkels en stuurde alle pakketten direct retour. In veel gevallen betaalden de webwinkels pas na een herinnering het verschuldigde bedrag terug, en bij vier winkels konden de onderzoekers helemaal naar hun centen fluiten. Bij 44 procent van de teruggestuurde pakketten werden ook geen bezorgkosten terugbetaald.
'Klant wordt niet serieus genomen'
Brancheorganisatie Thuiswinkel.org reageert positief op het onderzoek. ,,Goed dat de Consumentenbond dit heeft onderzocht. Het is een kwalijke zaak dat veel webwinkels de consument en de markt niet serieus lijken te nemen'', zegt directeur Wijnand Jongen. Hij pleit ervoor dat internetwinkeliers niet het eind van de wettelijk toegestane termijn van 30 dagen afwachten voor ze een teruggestuurd product terugbetalen. ,,Dat moet zo snel mogelijk'', benadrukt Jongen. ,,Zodra ik hoor dat één van onze 1700 leden zich niet aan de regels houdt, dan roep ik die direct op het matje.'' ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor