Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Wel plek voor klachten sociale werkplaatsen'

23-09-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
79 keer bekeken
  •  
werkplaats.jpg
Als mensen op sociale werkplaatsen problemen hebben, zijn er wel degelijk plekken waar ze met hun klachten naartoe kunnen gaan. In alle organisaties kunnen mensen naar geschillencommissies en vertrouwenspersonen. ,,Wel is het zo dat niet alle medewerkers met klachten de weg naar deze instanties weten te vinden'', laat de branchevereniging van sociale werkvoorzieningsbedrijven Cedris weten.
Reactie op rapport ombudsman
Cedris reageert op een rapport van de Nationale ombudsman Frank van Dooren. De ombudsman concludeert dat mensen op de werkvloer het gevoel hebben dat ze nergens met problemen terechtkunnen en dat zij in de steek worden gelaten. Het gevolg is frustratie, groepsacties en soms zelfs dat mensen zich liever ziek melden dan het gesprek aangaan.
'Niet juist'
Het ,,is niet juist'' dat mensen bij niemand kunnen aankloppen, aldus Cedris. De vereniging wil de klaagplekken bekender en toegankelijker maken.
Participatiewet
Nederlandse gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoer van de Wet sociale werkvoorziening. Volgend jaar krijgen ze ook de Participatiewet onder hun hoede. Dankzij die wetten kunnen zo'n 120.000 mensen met een arbeidsbeperking aan het werk. Maar de gemeente besteedt de uitvoering vaak uit aan gemeenschappelijke regelingen (een soort samenwerkingsverbanden van een aantal gemeenten), en die leggen de taak vaak weer neer bij een zogenoemd SW-bedrijf. Daardoor weten gemeenten niet goed hoe het er in de praktijk aan toegaat, aldus de ombudsman.
Waar naartoe voor klachten
Dat gaat niet alleen op voor de sociale werkplaatsen, maar ook voor andere taken die de gemeente onder haar hoede heeft of krijgt, zoals de Wajong en de jeugdzorg. ,,Ook bij jeugdzorg koopt de gemeente in, of besteedt zelf de inkoop uit. Het gevolg is hetzelfde: waar moet je heen met klachten'', aldus een woordvoerster van de ombudsman.
Congres
De ombudsman gaat de komende tijd met gemeenten in gesprek over klachtenbehandeling en begin 2015 houdt hij een congres over het onderwerp. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor