Heb je thuis een smart-tv of 'slimme' koelkast? Gebruik je dagelijks apps of streamingdiensten zoals Spotify en Netflix? Dan heb je een wettelijk recht dat je misschien niet kent: het recht op updates. Waar kun je als consument aanspraak op maken? En waarom is het installeren van software- en beveiligingsupdates zo belangrijk?
Het is je vast ontgaan, maar sinds 27 april 2022 is het recht op updates voor consumenten wettelijk vastgelegd. Het gaat om software- en beveiligingsupdates voor digitale en met internet verbonden apps en apparaten.
Goed om te weten: het recht op updates komt voort uit Europese richtlijnen en geldt voor betaalde én gratis producten. Hier is een overzicht van wat er allemaal onder valt:
- Digitale producten: apps, games en e-books.
- Digitale diensten: streaming- en clouddiensten zoals Netflix, HBO Max, Spotify, iCloud en OneDrive.
- Slimme fysieke producten: smart-tv’s, laptops, slimme thermostaten, slimme wasmachines en koelkasten, webcams en slimme horloges.
De lijst is vele malen langer, maar aan de hand van deze voorbeelden weet je om wat voor soort producten het gaat.
Welke termijn voor het ontvangen van updates is redelijk? Dat hangt af van het type product af. Een 'slimme' wasmachine gaat – als het goed is – vele jaren mee, dus daar mag je langer de noodzakelijke updates bij verwachten dan bij de aanschaf van een losse app voor een game op je telefoon.
Je apparaat of app moet in elk geval op dezelfde manier blijven functioneren als op het moment dat je het in bezit kreeg.
Je aanspreekpunt en de verantwoordelijke voor de noodzakelijke updates is de verkoper van het digitale product, zo schrijft de wet voor.
In de praktijk wordt het verstrekken van deze updates vaak door de fabrikant gedaan, maar de verkoper blijft verantwoordelijk en is degene die je bij problemen of vragen moet contacteren. Hij moet je bijvoorbeeld wijzen op het bestaan van een app of site, waarmee je software en beveiligingsupdates binnenhaalt.
- Updates vind je meestal in de app van het apparaat of op de website van de leverancier.
- Krijg je geen updates en functioneert je product daardoor niet meer goed? Neem dan contact op met de verkoper, je eerste aanspreekpunt.
- Hoor je niks terug of blijven updates om je apparaat of app goed te laten werken en veilig te houden uit? Dan kun je gebruik maken van deze voorbeeldbrief en de verkoper sommeren om zorg te dragen voor een goed functionerend slim apparaat of app. Beroep je hierbij op het wettelijk recht op updates.
Pas de standaardtekst wel even aan zodat dat die op jouw situatie van toepassing is.
- Als de verkoper niet reageert of geen oplossing biedt, kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Bron: Cyberveiligheid.nl, Digitaleoverheid.nl, Rijksoverheid, Veiliginternetten.nl
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!