Liefhebbers van winterse kost kunnen tijdens deze koude dagen hun hart ophalen. Zij zetten met gretigheid maaltijden als zuurkoolstamppot, boerenkool met worst en snert op het menu. In de supermarkten merken ze dat ook. De winterse producten vliegen de winkels uit.
Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) wordt in deze periode maar liefst vijf tot acht keer meer winterkost verkocht dan in het voorjaar en de zomer. ,,De ervaring leert dat met deze kou typische winterproducten als chocolademelk, soep, boerenkool, rookworst inderdaad de winkel uit vliegen. Hoe kouder het is, hoe meer men traditionele winterkost gaat eten.''
Zin in winterse kost
Bij Albert Heijn is dat duidelijk te merken. ,,Ieder jaar zien we dat mensen met dit weer meer zin krijgen in winterse kost. Stamppotten, zuurkool, rookworsten en ook bietjes'', aldus een woordvoerster. Bang voor lege schappen hoeven consumenten niet te zijn. ,,We houden er in de bevoorrading rekening mee.''
De donkere koude dagen nodigen uit tot eten. Volgens de zegsvrouw van het CBL snoepen we in de winter ook meer. ,,De bekende pot thee met iets lekkers erbij als het donker is.''
Wintereten
Een woordvoerster van Jumbo ziet in deze supermarkten ongeveer hetzelfde: ,,Door het koude winterweer merken wij een piek in onder andere soep, rookworst, chocolademelk en producten voor de stamppot zoals boerenkool, hutspot, zuurkool, andijvie en prei. Maar ook is er meer vraag naar spruiten, erwtensoepgroenten en ui.'' Ook bij Lidl is het beeld ongeveer hetzelfde. ,,Wij merken inderdaad dat er meer vraag is naar typische wintergerechten.'' De supermarkten spelen, uiteraard, in op het weer. Albert Heijn heeft het magazine Allerhande helemaal gewijd aan de winterkeuken. Lidl zegt vanaf maandag extra winterkostartikelen aan te bieden.