Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Woekerrente | Kassa’s Boodschappenmandje | Schadevergoeding CBR

25-01-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
119 keer bekeken
  •  
In de studio van Kassa brengt redacteur Frank updates over eerder behandelde onderwerpen en bespreekt hij wat er deze week speelde in de mailbox, op het forum en/of onze sociale media. Deze week: woekerrente, Kassa’s Boodschappenmandje en schadevergoeding CBR.

Woekerrente

Een onderwerp waar we in Kassa regelmatig aandacht voor vragen zijn de woekerrentes die onder meer banken en webshops hanteren. Zo hadden we het in 2017 bijvoorbeeld over Wehkamp, waar je kunt kopen op afbetaling tegen de maximale rente van 14 procent. Dat is ook anno 2020 nog steeds het geval.
Onlangs heeft 50Plus een motie ingediend, omdat vooral kwetsbare mensen vaak geconfronteerd worden met die maximale rente van 14 procent. Zij vinden dat deze omlaag moet. Dinsdag 21 januari is de motie door een ruime meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen.
Partijleider Henk Krol is blij met deze stap in de goede richting en hoopt dat de minister ruimhartig zal omgaan met het vaststellen van een schappelijke rente.

Kassa’s Boodschappenmandje

Regelmatig bezoekt de redactie Kassa supermarkten om prijzen te vergelijken voor Kassa’s Boodschappenmandje, zo ook in 2019. Supermarktdeskundige Paul Moers werkt al jaren mee aan dit item.
Deze week stelde De Telegraaf in een artikel dat de prijsvergelijking volgens Moers een ‘flut’ onderzoek was. Ook zou hij hebben geprotesteerd tegen de opzet van Kassa’s Boodschappenmandje. Onterecht, zo concludeert De Telegraaf inmiddels ook zelf. Het leidde tot een rectificatie, zowel online als in de papieren krant.

Schadevergoeding CBR

Eind 2018 hadden we het in Kassa over de lange wachttijden bij het CBR. In 2019 konden ruim 80.000 automobilisten daardoor de weg niet op. Bijvoorbeeld omdat ze tot wel een half jaar moesten wachten op de verlenging van hun (inmiddels verlopen) rijbewijs óf omdat ze maanden moesten wachten tot ze konden afrijden.
Consumenten kunnen een vergoeding krijgen voor kosten die hierdoor (extra) zijn gemaakt. De Consumentenbond heeft deze week laten weten kosteloos te bemiddelen bij het krijgen van een schadevergoeding van het CBR.
Meer informatie over de Consumenten Claimservice vind je via bovenstaande link. Of bekijk onze video op Facebook, waarin Consumentenbond-woordvoerder Joyce Donat meer uitleg geeft.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor