'Zalando snelst groeiende bedrijf in Europa'
15-02-2013
• leestijd 1 minuten
Terwijl de Nederlandse schoenen- en modezaken onder druk staan, heeft Zalando in het boekjaar 2012 zeer goede zaken gedaan. Europa's grootste webwinkel voor schoenen en mode verdubbelde de netto-omzet naar 1,15 miljard euro, zo maakte het Duitse bedrijf vrijdag bekend.
Uitbreiding assortiment
Zalando is daarmee naar eigen zeggen het eerste bedrijf binnen Europa dat meer dan 1 miljard aan netto omzet maakt binnen 4 jaar na de oprichting. ,,Het is ons doel om de grootste onlineshop voor kleding en schoenen te worden in elk van onze Europese markten'', aldus topman David Schneider. Hij wijst erop dat Zalando afgelopen jaar veel geïnvesteerd heeft in de uitbreiding van het assortiment. Daarnaast heeft het bedrijf in 2012 de verkoopactiviteiten uitgebreid naar zeven nieuwe landen, waaronder België.
Inspelen op online-ontwikkelingen belangrijk
In Nederland is Zalando sinds 2010 actief. Traditionele schoenen- en modezaken lijken door deze onlineconcurrentie enigszins in de knel te komen. ,,Winkelformules die niet voldoende hebben ingespeeld op de online-ontwikkelingen, redden het niet'', stelde onderzoekbureau GfK onlangs in reactie op het dreigende faillissement van keten Schoenenreus.
Brancheorganisatie CBW-MITEX maakte eerder deze week bekend dat de omzet van de Nederlandse modebranche in 2012 met 6 procent is teruggelopen. In de schoenendetailhandel was het omzetverlies 4,3 proce
ANP