Zaterdag 4 oktober in Kassa (19.15, NPO2): Er gebeurt veel in de wereld waar jij je als consument machteloos over voelt. Maar klopt dat gevoel wel? Met de keuzes die je maakt, wat je koopt en wat je laat liggen, kun je misschien wel verschil maken. Kassa spreekt verschillende consumenten die producten of diensten bewust links laten liggen, elk om hun eigen reden. En we zoeken uit: hoe machtig is de consument nou eigenlijk?
Dat is natuurlijk niet alles, in de uitzending van zaterdag komen ook de volgende onderwerpen aan bod.
Samen met tienduizenden anderen op zoek naar een studentenkamer, het liefste een beetje betaalbaar. Voor velen is dat de dagelijkse realiteit op woningsites zoals Kamernet, Pararius en Funda.
De huurprijzen op dit soort sites rijzen echter de pan uit: probeer dat maar eens te betalen met een smalle beurs. Bovendien is de huur regelmatig honderden euro's hoger dan zo'n kamer op basis van het puntensysteem zou mogen kosten. Hoe kan dat?
Zoek je online naar een OV-chipkaart? Dan kan het maar zo gebeuren dat je bij een betaalde bemiddelingssite belandt in plaats van de officiële website van Translink. En dat is niet in jouw belang als consument, want dit soort diensten jagen je onnodig op kosten. Valt daar niet iets aan te doen?
In augustus krijgt Bo Polman een Dyson Airwrap als verjaardagscadeau van haar moeder. Alleen kan Bo haar cadeau niet uitpakken, want het pakket komt nooit aan. Volgens PostNL is het pakket al weken onderweg naar het ophaalpunt.
Bo wordt doorverwezen naar Dyson, want zij moeten een onderzoek gaan opstarten. Tot ergernis van Bo merkt ze dat de klantenservice allesbehalve behulpzaam is. Als laatste hoop neemt Bo contact op met de Belbus en gaat ze samen met Mai op bezoek bij Dyson in Amsterdam!
Wil je de nieuwsbrief ontvangen met consumentennieuws en alles over Kassa? Meld je dan hier aan.
En heb jij een prangende consumentenvraag? Stel je vraag dan op ons forum Vraag & Beantwoord en krijg advies.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!