Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zeventig procent visassortiment in Nederlandse supermarkten draagt keurmerk

20-09-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
132 keer bekeken
  •  
logo_msc.jpg
70 procent van het visassortiment in Nederlandse supermarkten draagt een MSC- of ASC- keurmerk. Dit blijkt uit het rapport: ‘Stand in Schap’, van beide keurmerken. Deelnemende supermarkten aan het onderzoek zijn: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, PLUS en Spar.
Het blauwe MSC-keurmerk (Marine Stewardship Council) prijkt op duurzaam gevangen wilde vis. Het groene ASC-keurmerk (Aquaculture Stewardship Council) ziet de consument terug op duurzame kweekvis.

Overbevissing een probleem

Ongeveer een derde van de visbestanden wereldwijd wordt overbevist. Daarnaast zijn er zorgen over de bijvangst van vogels en zoogdieren en de beschadiging van kwetsbare ecosystemen zoals koraalriffen.  Het MSC- en ASC-keurmerk geeft de consument inzicht over of een visproduct uit duurzame visserij of verantwoorde kweek afkomstig is. 

Diepvriesvis heeft vaakst een keurmerk

Uit het onderzoek blijkt dat 92% van de vis uit het diepvriesschap een keurmerk draagt ten opzichte van 81% van de vis in het versschap en 42% in de categorie conserven. Er is gekeken naar huismerken en de A-merken: Iglo, Queens (beide diepvries), John West, Princes en Rio Mare (allen conserven) en FishTales (grotendeels conserven, maar ook enkele versproducten).
Opvallend is dat huismerken van de deelnemende supermarkten vaker een keurmerk dragen (82%) dan de merkproducten (58%). 
Bron: MSC
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor