Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zorgaanbieder opener over calamiteiten

25-01-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ziekenhuisbed_930x520_zorg
Zorgaanbieders worden opener over calamiteiten, aldus de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Ze gaan over foute en verkeerd uitgepakte behandelingen veel vaker het gesprek aan met de betrokken patiënt en of dierbaren over wat er is voorgevallen. Ook betrekken ziekenhuizen, verpleeghuizen en thuiszorginstellingen deze mensen meer bij het onderzoek ernaar.

Calamiteitenonderzoeken worden steeds beter

In 2013 werden patiënten, naasten en nabestaanden in nog geen 20 procent van de gevallen betrokken, in 2016 was het percentage al gestegen naar 80. De Inspectie constateerde eveneens dat calamiteitenonderzoeken door zorginstellingen zelf steeds beter worden.

Transparantie

Volgens een woordvoerder stimuleert de inspectie deze openheid niet alleen, instellingen hechten zelf ook veel meer belang aan transparantie. Ze kunnen van de gebeurtenissen leren en wekken door die openheid ook meer vertrouwen op.

Aantal meldingen stijgt

Het aantal calamiteitenmeldingen stijgt ook, mede door de oproep van de inspectie om twijfelgevallen te melden. Calamiteiten worden steeds vaker als zodanig herkend. In 2013 kwamen bijna 800 meldingen binnen, in 2016 waren het er ruim 1300. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor