Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Zorginstelling Ciran sjoemelt met declaraties'

01-03-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
50 keer bekeken
  •  
euro-handen_09.jpg
Volgens zorgverzekeraars brengt revalidatie-instelling Ciran voor intakeprocedures en behandelingen dubieuze bedragen in rekening. Zilveren Kruis meldt dat er per intake honderden euro’s teveel in rekening gebracht.  De kosten van de intake worden vergoed uit de basisverzekering. Een en ander blijkt uit onderzoek van ZEMBLA .
Zorgautoriteit start onderzoek
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is op de hoogte van deze kwestie. Ze vindt de situatie ‘onacceptabel’ en is een onderzoek gestart.  Zorgverzekeraar DSW stelt ook dat Ciran 'medisch specialistische revalidatie' declareert maar die zorg niet levert. DSW zegt dat ze daardoor 600.000 euro zorggeld per jaar ten onrechte zou moeten uitkeren. Zilveren Kruis gaat geld terugvorderen van Ciran.
ZEMBLA spreekt de afgelopen maanden met 22 patiënten en 14 (oud-)medewerkers van Ciran. Allemaal uiten ze ernstige tot zeer ernstige klachten over deze zorginstelling. Klachten over declaraties en over behandelingen. De revalidatie-instelling heeft 19 vestigingen, behandelt jaarlijks ruim 4000 patiënten en heeft een jaaromzet van ruim 40 miljoen euro.
Declaraties
Voordat een patiënt bij Ciran in behandeling gaat is er een intakeprocedure. Als de patiënt besluit om daarna toch niet in behandeling te gaan, heeft Ciran volgens de zorgwet het recht om de uren die aan de intake zijn besteed bij de zorgverzekeraar te declareren. Volgens de Diagnose Behandel Combinatie (DBC) zijn er twee tarieven die gedeclareerd zouden kunnen worden voor een intake. Namelijk één voor een intake die minder dan 9 uren duurt, van ruim 800 euro, en 2450 euro voor een intake die meer dan 9 uren duurt. Ciran declareert op grote schaal meer dan 9 uur. Verschillende patiënten vertellen dat Ciran sjoemelt met de intake uren zodat het hoogste tarief kan worden gedeclareerd.
Zorgverzekering vordert geld terug van Ciran
Zilveren Kruis heeft naar aanleiding van de klachten een ‘rechtmatigheidsonderzoek’ gedaan en laat ZEMBLA weten geld terug te vorderen van Ciran. "Vanaf 1 januari worden de juiste tarieven gedeclareerd indien er alleen een intake is geweest", aldus de woordvoerder.
NZA roept patiënten op zich te melden
 De NZa laat ZEMBLA weten ook onderzoek te doen en op de hoogte te zijn van de te hoge intakerekeningen van Ciran. De autoriteit vindt de situatie ‘onacceptabel’: “Daarom ontwikkelt de NZa nieuwe regelgeving. De Zorgautoriteit werkt samen met de branchepartijen, zoals Zorgverzekeraars Nederland en de Vereniging Revalidatieartsen, actief aan een goede oplossing.” De NZa roept patiënten met klachten over de declaraties van Ciran op zich te melden.
Lees meer: Zembla
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor