'Zorgleerling krijgt slecht onderwijs'
23-06-2016
• leestijd 1 minuten
Ongeveer de helft van de leraren heeft geen vertrouwen in het passend onderwijs voor leerlingen die extra hulp nodig hebben. Zij hebben te weinig tijd om deze leerlingen, met bijvoorbeeld ADHD, autisme of een chronische ziekte, goed te kunnen helpen. De docenten zien het passend onderwijs vooral als een verkapte bezuiniging.
Te duur
Dat concludeert DUO Onderwijsonderzoek na een onderzoek onder meer dan duizend leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs, twee jaar na de invoering van de maatregel. Deze wet kwam in de plaats van de leerlinggebonden financiering (het 'rugzakje'), die volgens de onderzoekers in de praktijk te duur bleek.
Hoge werkdruk
Volgens het onderzoeksbureau kan ruim driekwart van de docenten minder aandacht besteden aan ‘gewone’ leerlingen, omdat er veel tijd gaat naar de scholieren die extra ondersteuning nodig hebben. Door de invoering van het passend onderwijs ervaren bijna alle leraren een hogere werkdruk. ANP