Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zorgorganisaties: Patiënt moet zelf kunnen kiezen voor digitale zorg

26-07-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1901 keer bekeken
  •  
Consult zitten gesprek
Als patiënten digitale zorg willen, dan moeten ze daar zelf voor kunnen kiezen. Bijna een derde van de polibezoeken was door corona al op afstand. Dat zeggen Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en de Patiëntenfederatie in het AD.
Tijdens de eerste lockdown in 2020 blijkt dat zeventig procent van de consulten digitaal ging. Dat was in het eerste kwartaal van 2021 nog ruim dertig procent. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).

Voordelen

Patiënten moeten het recht krijgen om zelf te kiezen wat voor zorg ze willen, fysiek of digitaal. Dat vinden Patiëntenfederatie Nederland en Zorgverzekeraars Nederland. "Zelfs met een moeilijk gesprek kan het fijn zijn om dat via een beeldscherm thuis te doen, want dan kan je bijvoorbeeld iedereen erbij hebben. Dat past soms niet eens in een spreekkamer", zegt ZN-directeur Petra van Holst. Bovendien scheelt het reistijd, hoeven patiënten niet altijd een dagdeel vrij te nemen voor een artsenbezoek en neemt de druk op de zorg af.
Bron: ANP/AD

Meer over:

patienten, zorg
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor