Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Zuivelcampagne van NZO misleidend'

08-05-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
151 keer bekeken
  •  
koe wei 1127
De campagne "Nederland draait op zuivel" van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) is volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend. Stichting Wakker Dier zegt dat de zuivelsector misleidende informatie geeft over diergezondheid, humane gezondheid en duurzaamheid.
De NZO schrijft op hun website hoe goed de zuivelsector is voor de dieren, natuur, onze gezondheid en de economie. Dierenrechtenorganisatie Wakker Dier was het hier niet mee eens en vocht 28 claims aan bij de RCC. De commissie stelde de organisatie bij twaalf daarvan in het gelijk. Volgens Wakker Dier was de informatie te gelikt, te suggestief en dus bij twaalf uitspraken ronduit onjuist en misleidend. 
In de praktijk wordt er volgens Wakker Dier wel degelijk melk gebruikt van ongezonde koeien, terwijl NZO juist beweert dat er alleen gezonde koeien gebruikt worden voor melkproductie. Daarnaast zegt de zuivelorganisatie dat melk in een gezond dieet past. De RCC oordeelt dat de NZO niet kan beweren dat zuivel gezond is, omdat volle melk en het merendeel van de kazen veel verzadigd vet of zout bevatten. 
Bron: Wakker Dier
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor