Logo Pauw
PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.

Bloggers over Amerika kiest: Aan de slag voor Hillary Clinton

  •  
18-09-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
14355676_10207438306418818_8295920191902783950_n
Amerika houdt de adem in. Wordt het Hillary of Trump? Op 8 november weten we het. Pauw besteedt de komende maanden volop aandacht aan de Amerikaanse verkiezingen. In de uitzendingen, maar ook op de site. Hier zullen een aantal Nederlanders die in de VS zijn voor ons bloggen, vloggen en fotograferen. Het gaat om Nederlanders die in de VS wonen of Nederlanders die daar zijn om campagne te voeren. Van L.A. tot New York. Van Chicago tot Alabama en Montana. Wat maken ze mee in hun staat en hun straat? Elke werkdag plaatsen we een nieuwe blog.
Aan de slag voor Hillary Clinton
Door: Jori Faber in Miami
Aan de slag gaan op het campagnekantoor van Hillary Clinton was moeilijker dan ik dacht. Op de campagnewebsite kun je namelijk gemakkelijk solliciteren voor een functie op één van de grote campagnekantoren. Ik had de door mij gewenste functie al snel gevonden: ‘Stagiair Marketing & Communicatie op het hoofdkantoor in Florida’. Als beginnend masterstudent Politieke Communicatie is dit een mooie kans om meer te leren over politieke campagnes. En waar kun je daar nou meer over leren dan in de Verenigde Staten?

 
Ik ben vanaf het laatste jaar van de middelbare school geïnteresseerd geraakt in de politiek en politieke campagnes. Op achttienjarige leeftijd heb ik de stap gezet om lid te worden van de JOVD, de jongerenorganisatie van de VVD. Binnen deze vereniging ben ik van 2010 tot 2014 algemeen bestuurslid Marketing & Campagnes en voorzitter van de afdeling Flevoland geweest. Na mijn JOVD-tijd heb ik verschillende politieke campagnes bij de VVD meegemaakt, ben ik campagneleider voor studentenraadspartij De Vrije Student en heb ik op strategisch niveau meegedacht met gemeenteraadsverkiezingen, Provinciale Statenverkiezingen en Tweede Kamerverkiezingen. Uiteindelijk ben ik in 2014 gestart als parttime marketingadviseur bij het grootste uitzendbureau van Nederland. Genoeg ervaring zou je zeggen. Blijkbaar dacht het team van Hillary Clinton daar iets anders over, want vier weken na het indienen van de sollicitatie had ik nog geen enkele reactie. De campagnemanager van mijn politieke partij schoot te hulp en leverde mij een aanbevelingsbrief. Vol vertrouwen solliciteerde ik in het voorjaar van 2016 opnieuw voor de functie als stagiair bij de Democratische Partij op het hoofdkantoor in Miami. Een resultaat blijft echter uit.
Uiteindelijk kies ik een alternatieve route die iets brutaler is. De sollicitaties via het officiële kanaal hebben geen resultaat geleverd en ik kies ervoor om het via een onofficiële manier te doen. Via LinkedIn vind ik een lijst met campagnemedewerkers die allemaal werkzaam zijn op het kantoor in Miami. Ik benader ze allemaal, geef aan dat ik super graag het verschil wil maken en het team wil ondersteunen om ervoor te zorgen dat Hillary in november wordt verkozen tot eerste vrouwelijke president van de Verenigde Staten. Dezelfde dag nog krijg ik een reactie dat ik welkom ben. Na drie telefoontjes en veel e-mails verder is alles rond. De campagne regelt voor mij supporter housing (een gastgezin waar ik mag blijven slapen tot en met de verkiezingsdag), de rest moet ik zelf regelen. Dezelfde dag nog zorg ik voor vliegtickets naar Miami. Mijn eigen American dream komt nu wel enorm dichtbij. 


Terwijl ik dit schrijf ben ik al een aantal weken werkzaam op het hoofdkantoor van de Democratische Partij. Op de eerste dag heb ik in overleg met het campagneteam mijn takenpakket flink omgegooid. Het plan was om als stagiair Marketing & Communicatie mee te helpen met het maken van mooie infographics, afbeeldingen voor onze online kanalen en onderzoeken hoe we onze doelgroep het beste kunnen bereiken. Dit leek mij echter geen goed idee. Voor het maken van online afbeeldingen had ik niet naar de Verenigde Staten hoeven te vliegen, dit kan immers ook gewoon vanuit Nederland. Daarom besluit ik samen met het team om plaats te nemen in het grassroots-team. Deze voornamelijk jonge enthousiastelingen werken gemiddeld 90 uur per week op het kantoor en zijn het hart van de organisatie. Ze zorgen ervoor dat er elke dag duizenden vrijwilligers klaarstaan en dat deze vrijwilligers aangestuurd worden. Alles om ervoor te zorgen dat Hillary Clinton de 45e president van Amerika wordt. 


De komende weken zal ik regelmatig een update geven over hoe het eraan toegaat op het hoofdkantoor. Ik zal een kijkje achter de schermen geven en schrijven welke campagnemethoden er gebruikt worden, hoe kiezers gemotiveerd worden om te gaan stemmen en welke taken de vrijwilligers krijgen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor