Online shoppen
© Pexels
Laatst gewijzigd: 3 juni 2025
Bij Zalando gaat de helft van de bestelde kleding retour. Wat gebeurt daarmee?
In Nederland worden ieder jaar 51 miljoen kledingstukken niet verkocht. Jaarlijks worden 1,2 miljoen stukken vernietigd en verwerkt tot vulling voor bijvoorbeeld autostoelen, of verbrand.
Het is heel moeilijk om te achterhalen om hoeveel onverkochte en vernietigde kledingstukken het daadwerkelijk gaat, weet Marieke Eyskoot, expert op het gebied van duurzame lifestyle en kleding. 'We weten ongelofelijk weinig, het zit allemaal achter een rookgordijn. En dat is niet per ongeluk: alles is erop gericht ervoor te zorgen dat we er zo weinig mogelijk van af weten. Het hele maakproces, de katoenplantages, wat er in de fabrieken gebeurt, de kosten, wie welk bedrag krijgt. En dus ook wat er gebeurt als je het terugstuurt', vertelt ze in De Nieuws BV.
We bestellen steeds meer online, ook kleding. Vaak in een aantal verschillende maten om in alle rust thuis te kunnen passen. Het gevolg? Enorm veel retourzendingen. Zo'n 40% van de kleding die we online bestellen gaat weer retour afzender. En vaak zijn ze daarna niet meer opnieuw te verkopen.
De gemiddelde Nederland koopt ieder jaar zo'n 46 nieuwe kledingstukken. Tegelijkertijd gooit die Nederlander er ook weer 40 weg. Heel veel dus. En ook als je het met de beste bedoelingen inlevert bij een kledingcontainer is daarmee niet gezegd dat het goed terechtkomt. 'Vaak worden de gedoneerde kledingstukken opgehaald en geleegd in een sorteercentrum', legt Teddy Cherim, maker van de documentaire Goodwill dumping uit. De verzamelde inhoud wordt verkocht aan een sorteerbedrijf. De kleding gaat dus niet naar armlastige mensen die het Leger des Heils helpt, maar het geld dat de verzamelde kleding oplevert wel.'
In principe komt het product weer terug bij de verkoper. Dus bestel je iets bij H&M dan komt het daar weer terecht, bestel je iets bij Bol.com dan ontvangen zij jouw retour.
Vaak wordt het product dan gecheckt. Dat wordt gewoon door mensen gedaan. Zij kijken of het product gebruikt of beschadigd is. Is het product nog goed genoeg, dan kan het opnieuw worden verkocht.
In andere gevallen wordt het product niet eens gecontroleerd en gelijk doorverkocht aan een opkoper die goedkope kleding opkoopt om het weer door te verkopen.
Een derde optie is: gelijk vernietigen. Sommige bedrijven kiezen ervoor geretourneerde producten gelijk te vernietigen omdat ze andere opties te duur vinden. Voor het controleren van de producten moeten zij mensen in dienst nemen en dat kost natuurlijk geld. Daarom kiezen sommige bedrijven ervoor om alles wat terug wordt gestuurd gelijk te vernietigen.
Op veel plekken is retourneren gratis. Toch zijn er ook webshops die klanten geld laten te betalen voor de retourzendingen. Daarmee hopen ze hun klanten bewuster te maken van de kosten van retourneren. Het gaat vaak om klein bedragen, tussen de €0,50 en €2,99. Wehkamp begon hier in 2023 mee. Met effect, volgens de webwinkel: het aantal teruggestuurde producten is met 14 procent gedaald.
Een goed idee, volgens retaildeskundige Fred Rutgers. Maar of het genoeg is? Bij lange na niet. 'Sterker nog: ik denk zelfs dat €5 de kosten nog niet dekt. Want het is niet alleen de koerier die het pakketje weer op moet komen halen, het zijn ook de extra verpakkingskosten, extra etiketten.' En dan zijn er nog de producten die überhaupt niet opnieuw worden verkocht, maar in plaats daarvan worden vernietigd.
Lang kon dit helemaal niet; kosten vragen voor de retour. 'Thuiswinkelwaarborg heeft in het verleden geeist dat bedrijven artikelen gratis terug moesten nemen. Maar geleidelijker aan begint het milieu steeds vaker een rol te spelen en is het best de moeite waard je af te vragen of je dat jurkje echt in zes maten moet bestellen, of dat het ook met twee kan. De kostenaspecten zijn groot, maar met name de milieuaspecten zijn gigantisch.'
‘We zijn ook verantwoordelijk voor ons eigen gedrag’, vindt Eyskoot. ‘Als wij iets kopen, zeggen we eigenlijk tegen het merk of de winkel: “Ik vind het geweldig hoe je zaken doet, hier is mijn geld om ermee door te gaan.” Dus steun duurzame merken en onafhankelijke winkels die open zijn over hetgeen ze doen. En koop niet klakkeloos te veel omdat je het toch wel terug kan sturen, of omdat je het lekker makkelijk wil hebben. Dat iets goedkoop is, betekent niet dat het weinig kost. Het betekent dat iemand anders de prijs betaalt.’
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!