© HBO
Documentairemaker Rachel Mason portretteert YouTubers Myka en James Stauffer, die in 2017 een Chinees jongetje adopteren om ogenschijnlijk hun YouTube-kanaal mee te verrijken.
In An Update on Our Family schetst documentairemaker Rachel Mason (Circus of Books) de opkomst van de zogeheten family vloggers: veelal Amerikaanse gezinnen die hun dagelijkse reilen en zeilen schaamteloos vastleggen voor hun volgers. ‘Herkenbaarheid’, is volgens make-up-specialist Hannah Cho, die fan is van dit soort vlogs en als commentator wordt opgevoerd, het sleutelwoord. Een deel van het kijkerspubliek heeft een intrinsieke behoefte aan het kijken naar ‘normale’ mensen, in deze tijden van de verheerlijking van de beroemdheidscultuur. YouTube is al jaren het platform voor gezinnen die hun kinderen exploiteren omwille van de kijkcijfers en mooie sponsordeals.
Mason verlegt haar focus naar het gezin van Myka en James Stauffer. Ergens rond 2012 begint Myka zichzelf te filmen. Ze krijgt een relatie met James en al voordat hun eerste kind wordt geboren verschijnt er een reeks aan video’s waarin het stel zich verheugt op de komst van de baby. Cho en journalist Sophie Cross vertellen in interviews dat bij dit soort vlogs zwangerschapsaankondigingen vaak heel veel kijkers opleveren. Ze signaleren een correlatie tussen familievlogs en grote gezinnen. Eigenlijk stellen ze: ze moeten kinderen blijven krijgen om de boel interessant te houden. Hun familie ‘updaten’, zoals de titel van dit drieluik suggereert.
© HBO
Dat gaat bij de Stauffers flink mis. Zij adopteerden Huxley, een kindje uit China. Misschien wel omdat het met de zwangerschappen niet snel genoeg ging. Onlangs was het stel nog te gast bij E! News om hun kant van het verhaal – ze werkten niet mee aan deze documentairereeks – te vertellen. De eerst opmerking onder deze video op YouTube is veelzeggend: ‘Ze zouden het ouders moeten verbieden om hun kinderen in te zetten voor financieel gewin.’ Het lijkt er sterk op dat Mason dat ook betoogt. Maar bij haar spreken de pijnlijke beelden boekdelen. Er lijkt gaandeweg een bewustwording te ontstaan over de toxische influencercultuur: die cultuur is bijna per definitie desastreus voor kinderen.
© HBO
Iedereen lijkt het daarover eens te zijn, maar toch blijft men kijken en video’s maken. Het is de grote paradox van de familievloggers.
An Update on Our Family S01, vanaf donderdag 16 januari 2025 wekelijks bij HBO Max
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief