© Lumière
Indringend en knap geregisseerd portret van de ontluikende homoseksualiteit van een middelbare scholier lijdt bij vlagen op de moedwillige focus op sterke emoties.
Het is zomer. Twee dertienjarige jongens dartelen door een veld. Ze spelen met zwaarden en achtervolgen elkaar even later op de fiets. Filmmaker Lukas Dhont opent zijn tweede speelfilm, de opvolger van Girl (2018), met een aaneenschakeling van lieflijke taferelen. Maar er groeit meer tussen Léo (Eden Dambrine) en Rémi (Gustav De Waele). Vooral Léo lijkt te kampen met gevoelens van verliefdheid. Als de twee bij elkaar overnachten is het niet ongebruikelijk dat ze lepeltje-lepeltje in bed liggen. Met Rémi als de kleine lepel, waar Léo zich hartstochtelijk aan vastklampt.
Rémi lijkt geen problemen te hebben met deze intimiteit, maar is overduidelijk niet de initiator. Bovenal laat Dhont al mondjesmaat doorschemeren dat er spoedig een einde zal komen aan deze zomerse euforie. De jongens gaan naar de middelbare school en zullen daar worden geconfronteerd met de hardvochtige wijze waarop pubers elkaar bejegenen. Met precisie laat Dhont zien dat uit de kast komen in die levensperiode een flinke, bijna onoverkomelijke beslissing kan zijn. Dat het verhaal een akelige wending neemt hangt al vanaf het begin als een sluier over de film.
© Lumière
De liefde die Léo voelt is in één context betamelijk en in de andere verboden. En Dhont zoomt genadeloos in op het leed dat met die gewaarwording, dat Rémi zichzelf niet kan zijn op zijn nieuwe school, gepaard gaat. Dat levert bij vlagen een voyeuristisch perspectief op van een jongen die een reeks pijnlijke vernederingen ondergaat. Close heeft in die zin een bijna fatalistische insteek die soms moeilijk valt te rijmen met de dromerige, sociaal-realistische stijl van de film. Dhont wil graag de kijker tegelijkertijd ontroeren en choqueren met zware emoties. Dat voelt soms exploitatief.
Hoewel niet ontkend kan worden dat Dhont als acteursregisseur hier iets heel knaps neerzet.
Close, in de nacht van zaterdag 7 juni 2025 op zondag 8 juni te zien op NPO 2, daarna tijdelijk terug te kijken bij NPO Start en momenteel al beschikbaar bij NPO Plus
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief