© Netflix
Als entrepreneur Barbara Hidalgo het slachtoffer wordt van een aanslag op zee heeft ze maar een taak: onderzoeken wie het op haar gemunt heeft.
Medusa is een Colombiaanse televisieproductie. Ingevoerde kijkers weten dat je dan altijd iets van melodrama kan verwachten. Maar wat de kijker in de openingsscène van de eerste aflevering voorgeschoteld krijgt valt in de categorie geschift. De plot begint bij entrepreneur en bioloog Barbara Hidalgo (Juana Acosta), die ergens op zee aan het luieren is op het voorsteven van haar jacht. Ze moet denken aan vrijpartijen met een minnaar en begint te masturberen. Juist op het moment dat ze op het punt staat om klaar te komen, explodeert de boot in kleine stukjes. Hidalgo wordt het water in gelanceerd.
Onder de wateroppervlakte verschijnen twee criminelen die Hidalgo met tangen bewerken om haar juwelen te stelen. Terwijl de steenrijke zakenvrouw als vermist wordt opgegeven, breekt achter haar rug een stoelendans los: wie gaat haar opvolgen? Een heel leger aast op haar functie. Twee politieagenten vragen zich echter af of de vermissing van Hidalgo niet een valstrik was – maar zij worden al snel door een maffioso een halt toegeroepen. Gelukkig wordt Hidalgo uiteindelijk gered door een soort sirene die haar meeneemt naar wal. De anonieme redder lijkt Hidalgo te kennen, maar waarvan? In het ziekenhuis blijkt de hoofdpersoon aan amnesie te lijden.
© Netflix
Scenaristen Said Chamie en Claudia Sánchez Morales gooien aan het begin van de reeks een keur aan wendingen op het bord van de kijker. Waar dat normaal misschien leidt tot een soort kijkersverzadiging, doen ze dat op zo’n speelse wijze dat het onweerstaanbaar wordt. Medusa is over the top, maar beweert ook geenszins een tactvol drama te zijn. Precies die extremiteiten smaken naar meer.
Medusa S01, vanaf woensdag 5 maart 2025 in zijn geheel bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief