© PBS
Via het perspectief van de gedecideerde oud-rechercheur toont showrunner Paul Matthew Thompson weer een intrigerende moordzaak.
Acteur Adrian Dunbar, die in Ridley gestalte geeft aan het titelpersonage, heeft ook aan het begin van het tweede seizoen niet erg veel te zeggen. Hij is vooral van het observeren, deduceren en conclusies trekken. En dat kan simpelweg ook zonder dialoog. Dat Ridley soms liever zwijgt dan zich etaleert als een flapuit heeft ook te maken met de strategie van scenarist Paul Matthew Thompson (The Good Ship Murder): de hoofdpersoon is een onmiskenbare exponent van de kijker. Wij kijken naar wat Ridley gadeslaat. Zijn, en dus ons, perspectief domineert de reeks.
Tegelijkertijd komt Ridleys gedecideerde ingetogenheid ook overeen met zijn werk. De oud-rechercheur wordt door de politie uit Lancashire regelmatig ingehuurd als consultant. Hij krijgt de gelegenheid om een zaak, in zekere zin, van een afstandje te bekijken. In de eerste aflevering wordt Dunbars personage betrokken bij een moordonderzoek. Na de brute beroving van een juwelier dreigen de rovers iedereen die er ook maar iets mee te maken heeft van het leven te beroven. Zo wordt een jongeling niet lang daarna dood aangetroffen.
© Matt Squire / PBS
Op dat moment kan de plot nog alle kanten op. Is de roof an sich geënsceneerd voor het verzekeringsgeld? Wie is de opdrachtgever? Thompson introduceert daarnaast ook enkele sleutelpersonages: een vriendin van een van de criminelen; een veteraan die een pub runt. Vernuftig weet de scenarist de kijker, en Ridley, te misleiden. Hoewel sommige kijkers tijdens een ogenschijnlijk onbewogen gesprek tussen Ridley en een van de betrokkenen bij de zaak misschien wel ietwat wantrouwig worden.
Misschien komt dat ook wel door de stiltes die Ridley al dan niet doelbewust laat vallen. Die zetten je aan het denken.
Ridley S02, vanaf vrijdag 16 mei 2025 wekelijks te zien bij Canvas
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief