© Netflix
Documentairemaker Mark Lewis etaleert zijn oog voor detail in gestileerde reconstructie van de Antwerpse diamantenroof uit 2003.
De documentaire Stolen: Heist of the Century lijkt aan het begin een beetje op een mockumentary. Misschien wel omdat regisseur Mark Lewis (Don't F**k with Cats: Hunting an Internet Killer) kiest voor een gestileerde mise-en-scène. De hoofdrolspelers worden opgevoerd als personages in een actiefilm. En een van de Vlaamse rechercheurs die voor de camera verschijnt heeft wel wat weg van de Belgische acteur Peter van den Begin. Voeg daar nog spitsvondige oneliners aan toe als ‘het was net Fort Knox’ en we stuiten op ‘de grot van Ali Baba’ en het plaatje is compleet.
Maar Lewis’ film berust op een echt verhaal. De Antwerpse diamantroof uit februari 2003, toen diamanten ter waarde van honderd miljoen dollar door een Italiaanse bende werden gestolen op een plek, het zwaarbewaakte Diamond Centre, die dus bekendstond als een gesloten bastion. Diamanthandelaar en beroepscrimineel Leonardo Notarbartolo zit achter de roof. En het verhaal verplaatst zich al snel naar Turijn. De Vlaamse rechercheurs moeten dus de regie uit handen geven. En de Italiaanse politie maakt er een puinhoop van. Bovendien krijgt Notarbartolo zelf in de film de nodige spreektijd.
© Netflix
Het is verleidelijk om de boef aan het woord te laten. Alleen al omdat je als kijker benieuwd bent naar het geheim van de smid. Dat leidt wel tot romantisering van de roof. En de slachtoffers, die naar hun diamanten kunnen fluiten, komen er in Stolen: Heist of the Century ietwat bekaaid vanaf. Je moet als filmmaker niettemin keuzes maken, en Lewis is het sterkst in zijn oog voor detail. Hij reconstrueert de zaak van begin tot einde. Met hilarische details, zoals een plumeau die ergens wordt aangetroffen en een rol van betekenis speelt. Deze documentaire intrigeert zonder meer.
Stolen: Heist of the Century, vanaf vrijdag 8 augustus 2025 bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief