Wat maakt Matthijs van Nieuwkerk zo’n goede interviewer? Vijf professionele vragenstellers – die regelmatig aanschoven in DWDD– over de stijl van hun collega.
Coen Verbraak Maakte de interviewseries Kijken in de ziel. Won in 2013 de Sonja Barend Award voor beste televisie-interview van het jaar. ‘Het bijzondere aan Matthijs van Nieuwkerk is dat hij jou als gast het gevoel geeft dat zijn hele dag goed is nu jij er bent. Je voelt je uitverkoren. Ik heb wel vaker in televisieprogramma’s gezeten, maar dit heb ik nog bij niemand meegemaakt. Het is iets anders dan charisma. Het zorgt ervoor dat je gaat bloeien aan zo’n tafel, dat je boven jezelf uitstijgt. Er gebeurt iets magisch. Een keer of tien heb ik bij Matthijs gezeten, en dit viel me alle keren op.’
Sonja Barend De ‘koningin van de talkshow’. Naamgever van de Sonja Barend Award, die jaarlijks in De wereld draait door werd uitgereikt. ‘Als je er zit, dan voel je je thuis. Hij kijkt je aan en op dat moment ben jij het belangrijkste in zijn leven.’
Antoinnette Scheulderman Tafeldame in DWDD. Interviewt voor LINDA. en Volkskrant Magazine. Presenteert het inter- viewprogramma Kunststof op Radio 1. ‘Matthijs plaatst zijn gasten op een voetstuk. De wereld draait door bewondert zonder gêne, dat zie je niet vaak. Interviewprogramma’s en talkshows spelen doorgaans voor Spaanse Inquisitie: ze gaan ervan uit dat iemand wat te verbergen heeft en iets moet opbiechten.’
Twan Huys Presenteerde Nieuwsuur, College tour en RTL Late night. Won in 2011 de Sonja Barend Award. Zat als oud-correspondent regelmatig in DWDD als Amerika-commentator. ‘Wat opvalt, is dat enorme tempo. Dat ligt wel tien keer hoger dan in, noem eens wat, Barend & Witteman. De gesprekken hebben daardoor een gigantische dynamiek en kijker noch geïnterviewde krijgt de mogelijkheid te verslappen.'
Janine Abbring Was ooit Jakhals in De wereld draait door. Presenteert Zomergas- ten. Won in 2017 de Sonja Barend Award. ‘Ik bewonder Matthijs’ talent om snel tot de kern te komen in een kort interview. Het is ongelofelijk moeilijk om in zes tot acht minuten een persoonlijk gesprek te voeren. In zo’n sneltreinvaart toch een vertrouwelijke, intieme sfeer te creëren waarin iemand bereid is zich kwetsbaar op te stellen, dat is razendknap.’