Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Ahold Delhaize verhoogt prijzen van biologische producten kunstmatig

  •    •  
10-04-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
89 keer bekeken
  •  
Supermarkt tomaat

© Bron: pixabay

De klanten van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, betalen voor biologische producten tot wel 40% te veel, omdat de multinational de prijzen kunstmatig verhoogt. Dat blijkt uit onderzoek van Profundo. Zo maakt het supermarktconcern van gezond en duurzaam eten een luxeproduct, alleen beschikbaar voor rijke mensen.

Winst op biologische producten

Wie denkt dat de winstmarge op biologische producten wordt ingezet voor beter klimaatbeleid komt bedrogen uit: de uitstoot van Ahold Delhaize steeg sinds 2018 met 7%. Door het opdrijven van de winstmarge op biologische producten betaalden klanten van de multinational in 2023 in totaal € 863 miljoen te veel.

De extra winst belandt rechtstreeks in de zakken van rijke aandeelhouders. Profundo berekende dat van de totale 2 miljard uitbetaling aan de aandeelhouder € 324 miljoen van de prijsopdrijving van biologische producten komt.

Klimaatdoelen raken uit zicht

Terwijl de klimaatbewuste klant extra betaalt, raken de klimaatdoelen van Ahold verder uit zicht. In het eigen klimaatplan committeert het bedrijf zich aan een forse vermindering van de CO₂-uitstoot. Het onderzoek laat echter zien dat de broeikasgasuitstoot de laatste jaren met 7% is gestegen.

Dochterbedrijf Albert Heijn doet het nog slechter. Twee jaar geleden kondigde de supermarkt aan dat de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 45% zou zijn verminderd. Uit het jaarverslag blijkt echter dat de broeikasgasuitstoot in 2024 met 17% is gestegen.

Haalbare en betaalbare klimaatdoelen

Het rapport laat zien dat het anders kan. De doelen van het Klimaatakkoord van Parijs zijn haalbaar en betaalbaar voor Ahold. Door 26% van de netto-winst te investeren in duurzaam en gezond voedsel kunnen de klimaatdoelen worden gehaald. Deze investering van in totaal € 690 miljoen leidt tot de noodzakelijke 30 miljoen ton vermindering van de CO₂-uitstoot. Dat is iets meer dan de uitstoot van 1,6 miljoen huishoudens.

Pinautomaat voor de aandeelhouder

Winnie Oussoren, woordvoerder van Milieudefensie Jong: "Ahold gebruikt duurzame klanten als pinautomaat voor de aandeelhouder. Dit is klimaatverraad aan onze generatie: Ahold zegt te verduurzamen, maar maakt gezond en duurzaam eten onbetaalbaar voor gewone mensen.

Wij eisen dat Ahold een eerlijke prijs vraagt voor biologische producten, zodat duurzaam voedsel bereikbaar blijft voor iedereen. En dat het bedrijf een kwart van zijn winst gebruikt om te voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs. Groene praatjes vullen geen gaatjes – het is tijd voor echte actie.”

Bron: Milieudefensie

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor