Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

‘Amelisweerd, dat gaat verkeerd’

  •  
03-04-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1532 keer bekeken
  •  
amelisweerd

© Meisje voert actie voor behoud bomen Amelisweerd. Bron: Maurits90, Wikipedia

Het is ongetwijfeld het meest bekende bos van Nederland. Al meer dan 50 jaar wordt er gestreden om landgoed Amelisweerd bij Utrecht, te behouden. Deze week liet verkeersminister Mark Harbers weten dat hij is begonnen met de voorbereidingen voor het verbreden van de A27. En dat betekent dat honderden oude eiken in het naastgelegen bos dreigen te verdwijnen. In Vroege Vogels praten we met Jos Kloppenborg van de Vrienden van Amelisweerd. Al sinds jaar en dag maakt hij zich sterk voor het bos.

Verbreding uit de ijskast

Woensdag verscheen een kamerbrief waarin verkeersminister Mark Harbers (VVD) liet weten dat de voorbereiding van de verbreding van de A27 door zou gaan. Het is een opvallende stap, omdat in het regeerakkoord, enkele maanden geleden, nog is afgesproken om de plannen voor de wegverbreding in de ijskast te zetten. Het kabinet zou wachten op alternatieve plannen van de regio. Harbers wil niet wachten op die plannen en is al begonnen met de voorbereidingen. Vanwege het belang van de woningbouw, bereikbaarheid (lees het tegengaan van files) en verkeersveiligheid, aldus de minister. Het kabinet kan overigens pas echt van start wanneer de Raad van State de plannen met de nieuwe stikstofberekening, heeft goedgekeurd.

amelisweerd_01.jpg

Actie

Als de wegverbreding doorgaat dat zullen bijna 800 bomen in Amelisweerd tegen de vlakte moeten. Dat is meer dan dat er in 1982 zouden worden gekapt, toen de A27 werd aangelegd, dwars door het bos. Overigens moet het verlies aan natuur wel gecompenseerd worden. In Utrecht zien ze de plannen met lede ogen aankomen. Bijna 3000 mensen hebben aangegeven in de bomen bij Amelisweerd te gaan klimmen mocht de verbreding van de A27 doorgaan.

amelisweerd.jpg

Alternatief

Vorig jaar presenteerden de provincie en de gemeente Utrecht "betere, minder risicovolle alternatieven" voor de A27 bij Amelisweerd dan de beoogde verbreding die in het huidige tracébesluit staat. Zij stellen onder meer voor om de snelheid te reduceren naar 80 kilometer per uur. Door de maximumsnelheid te verlagen, gaat de veiligheid omhoog, er is minder uitstoot en de doorstroming verloopt beter, concludeerde al eerder het ingenieursbureau SUUNTA in opdracht van de Kerngroep Ring Utrecht waarin diverse actiegroepen zijn verenigd. Verder concluderen de regionale overheden dat bewoners in het stedelijk gebied om Utrecht de laatste jaren steeds meer gebruik maken van openbaar vervoer, fiets en thuiswerken. 

amelisweerd_02.jpg

Symbool

In de jaren ’70 werd het oeroude bos bij Utrecht hét symbool van het nieuwe milieudenken, waarin velen de automobiele vooruitgang niet ten koste van alles voort wilden laten razen. Er werd massaal geprotesteerd, actievoerders klonken zich vast in boomhutten. Tevergeefs: de Tweede Kamer ging in 1982 akkoord met de nieuwe snelweg en er sneuvelden ondanks massaal protest 465 bomen. 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor