Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

"Bedrijven roepen te snel dat ze klimaatneutraal zijn"

  •  
16-11-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
151 keer bekeken
  •  
electric-car-gf6ce227a2_1920

© andreas160578 via Pixabay

Bedrijven verleiden de consument graag met ‘groen gas’ en ‘CO2-neutrale bananen’, maar kunnen hun beloftes lang niet altijd nakomen. Dat zeggen toezichthouders tegen Trouw. Het is een problematische ontwikkeling dat marketeers te voortvarend zijn in een bedrijf klimaatneutraal noemen, het zogenaamde 'greenwashing'.  

Rekensom

Ondernemers die zeggen klimaatneutraal te zijn, maken een rekensom en investeren bijvoorbeeld in een maatschappelijk ‘compensatie’-project dat CO2 reduceert. Vervolgens trekken ze die besparing af van de werkelijke CO2-uitstoot en komen op nul uit. "Zo lijkt het alsof ze klimaatneutraal produceren, terwijl ze de bedrijfsvoering nauwelijks verduurzamen", vertelt Marc Herberigs van Stichting Stimular. "Dit is rekenkundig juist en vanuit de duurzaamheidsafdeling van het bedrijf ongetwijfeld goed bedoeld, maar is ongeloofwaardig voor de klant."

Nuttige maatregelen 

Bedrijven kunnen zeker maatregelen nemen om klimaatneutraal te worden. "De meeste kansen liggen bij energiebesparing, door bijvoorbeeld te investeren in zuinige apparaten of over te stappen op duurzame elektriciteit voor verwarming en vervoer. Ook kan het plaatsen van zonnepanelen helpen. Een bedrijf kan de resterende CO2-uitstoot die daarna overblijft compenseren om daarmee geloofwaardig klimaatneutraal te zijn", zegt Herberigs.

Bron: ANP | Trouw

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor