De overheid heeft 50 miljoen uitgetrokken voor het veiliger maken van de provinciale wegen. Lees: voor het kappen van bomen, want juist die zouden de weg onveilig maken. Vanuit het hele land zijn petities gestart om deze plannen te stoppen en te kijken naar een goed alternatief.
Bermongeval
De meeste dodelijke slachtoffers vallen op gemeentelijke en provinciale wegen (die samen ook de meeste kilometers vormen). Het gaat daarbij vaak om een bermongeval waarbij een boom de meest voorkomende hindernis is. Bermongevallen worden veroorzaakt door menselijk handelen, zoals te hard rijden, appen, alcohol of vermoeidheid.
Onderzoek en aanbevelingen
Er is veel onderzoek gedaan naar de veiligheid op provinciale wegen. Volgens de
ANWB
voldoet 57% van de wegen niet aan de minimale eisen voor veiligheid, o.a. omdat wegen te smal zijn en bermen te weinig verhard. Er worden ook aanbevelingen gedaan om de wegen veiliger te maken, zoals het afschermen van bomen, draagkrachtige bermen, zogeheten rammelstroken en grote obstakelvrije zones. Naar aanleiding van deze onderzoeken besloten provincies veel bomen te kappen. Plannen die voor veel verzet zorgden bij bewoners, die vooral wijzen naar het rijgedrag als oorzaak.
Bomenstichting Achterhoek
stuurde een brief naar Minister van Nieuwenhuyizen en is inmiddels in gesprek met het ministerie. Verder zijn er verschillende petities gestart.