Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Vervuilende cruiseschepen

  •  
02-06-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
632 keer bekeken
  •  
IMG_2376
Steden als Amsterdam en Rotterdam worden steeds vaker aangedaan door cruiseschepen. Misschien mooi voor de toerisme-industrie, maar veel minder voor het milieu.
Worden oude vervuilende dieselauto's steeds vaker uit binnensteden geweerd, voor cruiseschepen gelden nog nauwelijks beperkingen. Terwijl deze varende steden koplopers zijn in de uitstoot van fijnstof, CO2, stikstof en zwaveldioxide. Voorzieningen als filters voor roet, fijnstof en stikstof zijn nog lang geen gemeengoed. Ook schonere brandstoffen als LNG - vloeibaar aardgas - die de extreem vervuilende stookolie kunnen vervangen, worden pas mondjesmaat gebruikt.

Middelgrote stad

Om een idee te geven van de energiebehoefte van een gemiddeld cruiseschip dat aan de wal ligt, kun je het vergelijken met een middelgrote stad van zo'n tweehonderdduizend inwoners, zegt onderzoeker naar duurzaam toerisme Eke Eijgelaar. Dat wordt nu allemaal opgewekt met motoren die constant staan te draaien.
Uitstoot cruiseschip

© Fotograaf: Keestorn

Arno Bonte, Groen Links gemeenteraadslid in Rotterdam, vindt daarom dat deze schepen aan de stekker moeten. De generatoren hoeven dan niet langer op stookolie te draaien als ze aangemeerd liggen. Zo'n walstroomvoorziening kost weliswaar enkele miljoenen, maar beschermt de bewoners van steden tegen de schadelijke uitstoot.
Dit jaar verwacht Rotterdam zo'n tachtig cruiseschepen. Twintig meer dan afgelopen jaar.

Meer over:

cruiseschip
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor