Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Greenpeace: bijna alle tonijn in blik fout

  •  
21-11-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
149 keer bekeken
  •  
tonijn_06.jpg
Zes van de zeven toonaangevende tonijnmerken in de Nederlandse supermarkten verkoopt tonijn die op een zeer schadelijke manier is gevangen en waarmee kwetsbaar zeeleven verloren gaat. Vooral de merken John West en Deep Blue scoren ronduit slecht. Van de zeven tonijnmerken is er maar één die het stempel ‘duurzaam’ verdient. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace naar zeven tonijnmerken die in Nederland worden verkocht.
Greenpeace onderzocht welke soort tonijn er wordt gevangen, uit welke gebieden wordt gevist en hoe de tonijn wordt gevangen. Vooral de vangstmethode is bij bijna alle merken verre van duurzaam.

Lokvlotten

Zo gebruiken de meeste merken ringnetten met lokvlotten in de jacht naar tonijn. De lokvlotten trekken allerlei zeeleven aan waar een groot net omheen wordt gespannen en binnengehaald. Niet alleen tonijn maar ook kwetsbaar ander zeeleven dat op het lokvlot is afgekomen, zoals bedreigde zijdehaaien, marlijnen en babytonijn, worden zo gevangen. Deze ‘bijvangst’ overleeft de vangstmethode met het lokvlot vaak niet.

Beloftes worden niet waargemaakt

De grootste aanbieder van tonijn in Nederland John West deed in 2011 nog de belofte om in 2016 volledig af te stappen van lokvlotten. Na onderzoek blijkt dat in 2016 nog steeds 95% van de tonijn van John West wordt gevangen met deze schadelijke methode.
‘Het wordt tijd dat John West zijn verantwoordelijkheid neemt, beloftes nakomt en wereldwijd zijn vismethoden verduurzaamt. Dit leiderschap is hard nodig om de tonijnindustrie te verduurzamen en onze zeeën te beschermen’, aldus Tom Grijsen van Greenpeace Nederland.
Het merk Princess deed in 2011 dezelfde belofte maar kwam hier in 2014 al op terug. Meer dan 90% van de Princess tonijn wordt gevangen door middel van ringnetten met lokvlotten. Rio Mare zet kleine stappen om de vangstmethoden te verbeteren maar met 69% tonijn afkomstig van lokvlotten kan ook deze tonijnverkoper verder verduurzamen.

Alleen Fish Tales vangt duurzaam

Alleen het merk Fish Tales krijgt het stempel duurzaam van Greenpeace. Fish Tales vangt de tonijn enkel met de hengel, ook wel ‘pole and line’ genoemd. Deze visserij zorgt ervoor dat lokale gemeenschappen in hun levensonderhoud kunnen voorzien en schadelijke bijvangsten kunnen worden voorkomen.
Bron: Greenpeace
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor