Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Red de bij

10-06-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
158 keer bekeken
  •  
reddebij

© Red de Bij (c) Greenpeace

Afgelopen week voerde Greenpeace actie in enkele supermarkten van Jumbo, Albert Heijn en Lidl. Deze drie giganten presteren erg slecht op het gebied van het pesticidengebruik . Geen van hen hanteert een zwarte lijst voor bijengif, de meest schadelijke pesticiden voor bijen en andere bestuivers. Hierdoor sterven er nog steeds veel te veel bestuivers. Volgens Greenpeace laten deze supermarkten met hun beleid de bij in de steek.

Duurzame landbouw

Bij geen van de grote ketens komt het segment biologisch boven de procent uit. En dat terwijl volgens Greenpeace juist Jumbo, Lidl en Albert Heijn schermen met hun inzet voor een verduurzaming van de landbouw. Het Greenpeace rapport ‘Supermarkten aan zet voor duurzame gewasbescherming’ uit april van dit jaar , liet zien dat in de Nederlandse teelt van aardappelen, appels en tomaten een halvering van het pesticidengebruik mogelijk is zonder daling van de opbrengsten. Ook is het mogelijk om stapsgewijs te stoppen met het gebruik van de meest schadelijke bestrijdingsmiddelen. De voorwaarde is volgens Greenpeace wel dat juist de supermarkten een actieve rol gaan spelen in de verduurzaming van de teelt van producten.

11 miljoen kilo bestrijdingsmiddelen

Nog steeds worden op diverse plekken in  Nederland de normen voor de waterkwaliteit overschreden. Wilde bijen, hommels en andere bestuivers staan er heel slecht voor vanwege overmatig pesticidengebruik, bijenziektes en een gebrek aan bloemen op het platteland. Elk jaar wordt er rond de 11 miljoen kilo aan bestrijdingsmiddelen gespoten in Nederland.Greenpeace stuurde de supermarkten in januari een vragenlijst met elf vragen over hun beleid inzake pesticiden en bijen. De supermarkten hebben gereageerd op een voorlopige versie van het rapport en op grond daarvan is de tekst op sommige punten aangepast. Het rapport is onderdeel van de campagne ‘Red de bij, maak je supermarkt gifvrij’, waarmee Greenpeace de supermarkten Lidl, Albert Heijn en Jumbo oproept in actie te komen voor de bij. Met een gezamenlijk marktaandeel van 64 procent zijn deze drie in staat het tij ten goede te keren.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor