Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Shell verliest in hoger beroep: term CO2-compensatie is misleidend

  •  
21-10-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
483 keer bekeken
  •  
9fc1a1f8-2b30-df66-6797-28281fd25185

Shell misleidt klanten met het aanbod om de CO2-uitstoot van hun autorit te compenseren door 1 cent per liter extra te betalen voor bomenplant of bosbescherming. De oliemultinational heeft ook in hoger beroep niet kunnen bewijzen dat bomen planten of beschermen de klimaatschade van een autorit teniet kan doen. Het College van Beroep bevestigt daarom het oordeel van de Reclame Code Commissie (RCC) in de zaak die was aangespannen door universitair docent Clemens Kaupa (VU), Greenpeace Nederland en Reclame Fossielvrij. 

Kaupa is blij dat de uitspraak nu definitief is. “Hoe je een schijnoplossing ook noemt - CO2-neutraal of CO2-compensatie - voor iets dat gewoon niet werkt is élke term misleidend. Je kunt de uitstoot van CO2 nou eenmaal niet ongedaan maken door bomen te planten of beschermen.”

Absolute milieuclaim

CO2-compensatie is een absolute milieuclaim, oordeelt het College van Beroep. Adverteerders mogen alleen zo’n claim doen als ze voldoende wetenschappelijk bewijs hebben. Maar de advocaten van Shell hebben geen bewijs kunnen aanleveren dat CO2-compensatie doet wat het belooft.

Het College vindt daarom dat Shell klanten misleidt met de belofte dat ze de schade van hun autorit ongedaan kunnen maken door 1 cent extra te betalen voor hun benzine. In 2021 haalde de RCC al een streep door de term ‘CO2-neutraal rijden’ in dezelfde reclame. De oliemultinational verving daarop het woord CO2-neutraal door CO2-compensatie. Nu staat vast dat dat ook misleidend is.

Gevolgen voor CO2-compensatie reclames

De nieuwe uitspraak heeft grote consequenties voor alle bedrijven die CO2-compensatie aanbieden. En ook Shell kan z’n borst nat maken. “De ene na de andere reclamecampagne van Shell wordt misleidend bevonden door de RCC”, aldus Femke Sleegers van Reclame Fossielvrij. "We kunnen wel klachten blijven indienen, maar enige echte oplossing is om alle fossiele reclame bij wet te verbieden.”

Verbod

“Hoe vaak moet de Reclame Code Commissie vervuilende bedrijven nog op het matje roepen omdat ze zich groener voordoen en consumenten misleiden? Het is tijd om dit probleem bij de wortel aan te pakken. Europa kan dit soort advertenties van fossiele bedrijven verbieden, net als dat voor de tabaksindustrie al lang niet meer mag”, zegt Faiza Oulahsen, hoofd klimaat en energie bij Greenpeace Nederland.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor