Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Veel bedrijven niet klaar voor verplichte EU duurzaamheidsrapportage

  •  
08-03-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
231 keer bekeken
  •  
duurzaamheid_pixabay

© Pixabay

Veel grote en middelgrote bedrijven in Europa zijn nog lang niet klaar voor de Europese richtlijn die hen verplicht vanaf 2024 of 2025 te rapporteren over hun impact op mens en milieu, de zogeheten Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

Dat blijkt uit onderzoek dat Lefebvre Sarrut, moederbedrijf van het Nederlandse Sdu, heeft laten doen door onderzoeksbureau Angi studio. De onderzochte bedrijven blijken weinig kennis te hebben van nieuwe EU-regelgeving die op hen afkomt. Ook de nieuwe CSRD-richtlijn is bij velen onbekend, terwijl die van groot belang is voor hun continuïteit in de toekomst.

Gebrek aan efficiëntie

De grootste pijnpunten voor bedrijven zijn de onduidelijkheid over het stellen van doelen, het gebrek aan kennis van de nieuwe regelgeving, het verzamelen van data voor de verplichte rapportages of het opzetten van methodes om te rapporteren. Veel bedrijven vertrouwen op hun adviseur of accountant of willen de best practices van andere bedrijven volgen. In zijn algemeenheid ontbreekt het bij de bedrijven aan een efficiënte aanpak.

Corporate Sustainability Reporting Directive

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) werd in december 2022 gepubliceerd door de EU. De richtlijn is onderdeel van de Europese Green Deal en verplicht bedrijven met meer dan 250 werknemers of meer dan 40 miljoen euro omzet om naast hun financiële jaarrekeningen vanaf 2025 jaarlijks te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Bijvoorbeeld over zaken als CO2-uitstoot, de impact op biodiversiteit of de mensenrechtenschendingen in de hele keten. 

De richtlijn is een uitbreiding van de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) uit 2014, die dit soort eisen al stelde aan bedrijven met meer dan 500 werknemers. Voor de 12.000 bedrijven en organisaties die daaronder vielen geldt de nieuwe richtlijn al vanaf 1 januari 2024. Voor andere grote bedrijven gaat hij op 1 januari 2025 in en voor beursgenoteerde MKB-bedrijven op 1 januari 2026. In totaal raakt de nieuwe CSRD 49.000 bedrijven in Europa direct. Indirect nog veel meer, omdat ook toeleveranciers in de hele keten gevraagd gaan worden naar hun data en gegevens over hun sociale- en milieu-impact.

Nog veel bedrijven in de kinderschoenen

Het onderzoeksbureau interviewde CEO’s en managers van zestien grote en middelgrote bedrijven in Nederland, Frankrijk, Italië en Spanje in variërende sectoren. Lefebre Sarrut en Sdu laten na het kwalitatieve onderzoek ook een kwantitatief vervolgonderzoek doen. "We merken dat bedrijven pas aan het begin staan. Veel bedrijven weten dat deze wetgeving eraan komt, maar weten niet wat ze ermee moeten doen. In het vervolgonderzoek zoeken we de verdieping, willen we meer kennis krijgen over wat er speelt op de markt en kijken we of er verschillen per sector zijn”, zegt Esther van Doesburg, chief innovation manager bij Sdu.

Start van het JES-programma

Om bedrijven en organisaties te helpen bij de verplichte CSRD-rapportages en hun duurzame stappen in kaart te brengen is Sdu het JES-programma begonnen. Dat staat voor Journey to EPIC Sustainability. Via onder andere trainingen en opleidingen, voorbeelden van best practices en software, helpt het programma bedrijven om zich voor te bereiden op de richtlijn. In het najaar wil Sdu een oplossing introduceren waarmee bedrijven hun impact op mens en milieu kunnen berekenen.

JES gaat internationaal samenwerken met adviseurs en bedrijven van Sdu binnen de groep van Lefebvre Sarrut. "De scope van deze richtlijn is enorm. Daarom is samenwerking en kennisdeling van groot belang. Zo voorkomen we dat iedereen het wiel opnieuw gaat uitvinden”, aldus Bert Pijfers, manager enterprise markt Sdu.

Bron: Sdu

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor