Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Visconsument: Duurzaamheid belangrijk

  •  
14-07-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
school-of-fish-1247753
Nieuw wereldwijd onafhankelijk marktonderzoek in 21 landen heeft aangetoond dat duurzaamheid een belangrijke drijfveer is bij de aankoop van vis-, schaal- en schelpdier- producten. Over het algemeen scoort duurzaamheid hoger dan prijs en merk bij de aankoop van vis. Bijna driekwart (72%) van de visconsumenten is het erover eens dat consumenten alleen vis uit duurzame bronnen zouden moeten eten, om de oceanen te redden.
Deze uitkomst staat in contrast met de motieven bij aankoop van andere fast-moving consumer goods (FMCGs), waar de prijs en het merk doorgaans duurzaamheid overtreffen in het koopgedrag. 
Deze enquête over de perceptie van de consument ten opzichte van vis is de grootste wereldwijde analyse over consumptie van vis. Het onderzoek werd in opdracht van de Marine Stewardship Council (MSC) uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau GlobeScan. Meer dan 16.000 visconsumenten in 21 landen namen deel aan het onderzoek. 
Duurzaamheid belangrijk voor alle leeftijden
Bij meer dan vier op de vijf (85%) huishoudens die regelmatig vis koopt, is de bezorgdheid omtrent onze oceanen van invloed op het koopgedrag.
Oudere consumenten hebben meer aandacht voor duurzaamheid. 75% van de visconsumenten van 55 jaar en ouder is het eens met de noodzaak om alleen uit duurzame bronnen te eten, in vergelijking met 67% van de 18 tot 34-jarigen.
"Deze inzichten laten zien dat consumenten van visproducten de behoefte aan duurzaamheid hebben en dat ze bereid zijn om hun koopgedrag te veranderen om de oceanen te beschermen. Burgers voelen dat ze met hun portemonnee kunnen stemmen voor duurzaamheid.", aldus MSC CEO Rupert Howes.
Onafhankelijk keurmerk verhoogt merkvertrouwen
Meer dan twee derde (68%) van de ondervraagden zei dat er behoefte is dat merken en supermarkten onafhankelijk hun beweringen over duurzaamheid verifiëren. 62% geeft aan dat een keurmerk op visproducten hun vertrouwen in het merk verhoogt.
Terwijl 10% van de wereldwijd gevangen vis uit MSC-gecertificeerde visserij komt, zegt 37% van de Nederlandse consumenten dat ze het MSC-keurmerk herkennen. Dit is 44% in Nederland. De herkenning van het keurmerk varieert binnen de 21 onderzochte markten, van 13% in Canada tot 71% in Zwitserland. Jonge respondenten tussen 18 en 34 jaar herkennen vaker het MSC-keurmerk (41%) in vergelijking met oudere respondenten (30% van de 55+).
Meer dan de helft (54%) van de visconsumenten geeft aan bereid te zijn om meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam vis product.
Positieve beeldvorming van MSC
Consumenten zien NGO's (41%) en wetenschappelijke organisaties (36%) als de belangrijkste organisaties die bijdragen aan de bescherming van de oceanen. Overheden (13%) en bedrijfsleven (12%) worden daarentegen als minst belangrijk gezien.
Deze resultaten zijn consistent met de waarneming van MSC, waarbij 86% van de consumenten die het keurmerk herkennen, zeggen dat ze het keurmerk vertrouwen en dat ze positief zijn over de impact van de organisatie.
Consumenten menen dat de vissers, retailers en merken bijdragen aan de bescherming van de oceanen als ze gecertificeerd zijn tegen de MSC-standaard. Meer dan acht op de tien (81%) van de mensen die het keurmerk herkent zegt dat MSC helpt bij het erkennen en belonen van duurzame visserij. Hetzelfde percentage (81%) vindt dat MSC mensen aanmoedigt om duurzaam te winkelen.
Internationaal onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd tussen januari en februari 2016 met behulp van grote en betrouwbare nationale online panels consumentenonderzoek , met een minimum van 600 ondervraagde visconsumenten per land.
Consumenten in Australië, Oostenrijk, België, Canada, China, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Nederland, Noorwegen, Polen, Singapore, Zuid-Afrika, Spanje, Zweden, Zwitserland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten hebben deelgenomen. China werd voor de eerste keer dit jaar onderzocht.
Bron: MSC
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor