Van de supermarktaanbiedingen voor dierlijke zuivel heeft 2,5 procent een biologisch keurmerk, berekende dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. "Daarmee loopt het aanbiedingen-beleid van supermarkten mijlenver achter bij de ambitie van de overheid dat in 2030 15 procent van de landbouw in Nederland biologisch moet zijn", aldus Wakker Dier.
Supermarkten lopen achter
Bij alle tien grote supermarkten van Nederland ligt het aandeel aanbiedingen voor biologische zuivel volgens haar onder de 5 procent. "Plus scoort het beste met 4,2 procent biologische zuivelaanbiedingen. Aldi scoort met een half procent het laagst."
Zuivelaanbiedingen met een Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming blijven volgens Wakker Dier nog verder achter dan de stunts met biologisch: "Slechts 0,1 procent van alle zuivelaanbiedingen draagt dit keurmerk".
Te weinig reclame voor diervriendelijke producten
"Supermarkten sturen met hun aanbiedingen het koopgedrag van consumenten. Door het aanprijzen van met name dieronvriendelijke producten houden ze ook veranderingen in de veehouderij tegen", waarschuwt Wakker Dier. Er staan volgens haar melkveehouders "in de rij" om over te stappen op een biologische bedrijfsvoering, maar met dit beleid van de supermarkten "komt er voor deze boeren geen ruimte om die omschakeling ook daadwerkelijk te maken."
Bron: Wakker Dier en ANP
Thema's:
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.