Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Bloedsafari

  •  
26-02-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
246 keer bekeken
  •  
Afgelopen zomer ontstaat wereldwijde ophef als Cecil, de bekendste leeuw uit een nationaal park in Zimbabwe, door een rijke Amerikaanse jacht-toerist wordt neergeschoten. Cecil de Leeuw staat nu symbool voor de duizenden andere Afrikaanse dieren die jaarlijks door toeristen voor ‘de lol’ worden gedood.

Veel dieren zijn zelfs speciaal gefokt voor deze plezierjacht. In ZEMBLA internationaal legt een Franse onderzoeksjournalist met verborgen camera de winstgevende industrie bloot, achter deze ontluisterende trofeejacht.
In Zuid-Afrika zijn inmiddels bijna 200 leeuwenfokkerijen ontstaan waar leeuwen speciaal gefokt worden voor de jacht-vakanties. Geheime opnames van tientallen leeuwenfokkerijen tonen misstanden aan. De dieren zijn vies, lusteloos en soms misvormd door inteelt.

De meeste toeristen willen absoluut niets te maken hebben met de jacht in Zuid-Afrika. Maar ook zij kunnen ongemerkt bijdragen aan de florerende sector met een bezoek aan de populaire leeuwenparken. Hier kunnen de welpen zelfs geaaid worden. Volgens insiders worden veel van deze schattige leeuwtjes later verkocht aan de jacht-industrie, als ze te oud zijn om te worden geaaid.
Deze uitzending is niet langer beschikbaar online. Bekijk hieronder een aantal korte fragmenten uit de reportage:
Regie: Olivia Mokiejewski
Producent: Magnéto Presse
Nederlandse bewerking: Marieke van Santen
Eindredactie: Manon Blaas
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor