Vakbondsleiders, politici, journalisten en honderden Schipholmedewerkers volgden vanuit huis via een laptop of telefoon deze, vanwege de coronacrisis, digitale vakbondsactie. Ook Schipholdirecteur Benschop zat vanuit huis via zijn laptop mee te kijken.
De medewerkers van de luchthaven vinden dat ze te weinig beschermd worden tegen het coronavirus en daarnaast willen ze betere arbeidsvoorwaarden, zoals meer vaste banen, een beter loon (minimaal 14 euro per uur) en veiligere werkomstandigheden op de luchthaven.
“Meer flexcontracten, medewerkers diep in de schulden en slechte werkomstandigheden zijn een bewuste keus. Het is een keuze om de goedkoopste te zijn in plaats van de beste luchthaven”, stelde vakbondsman Joost van Doesburg.
Silvia Teters werkt zeven jaar op de luchthaven. Ze vindt dat “de werkenden op Schiphol op de laatste plaats zijn gezet”. “We dragen ons uniform met trots. Als we zo onmisbaar zijn waar blijft dan voldoende desinfectiemateriaal, mondkapjes en dergelijke?”, vraagt ze zich af.
Ook Glenn Bruynius, al twintig jaar schoonmaker op Schiphol, zegt dat hij en zijn collega’s zich zorgen maken over hun veiligheid en gezondheid. “Sinds het begin willen we mondkapjes. We willen gezond naar werk en gezond weer naar huis.”
Directeur Benschop zegt dat de luchthaven op dag twee van de crisis al mondkapjes had besteld, maar de richtlijn van de overheid en het RIVM heeft gevolgd. “Het was niet de bedoeling om op grote schaal buiten de zorg om mondkapjes te gebruiken. We hebben mondkapjes toen aan de ggd gegeven, in lijn met wat ons werd gevraagd.”
De directeur zei tijdens de manifestatie niets over meer vaste banen of betere lonen. Over toekomstige veiligheidsmaatregelen met betrekking tot het coronavirus, zei hij:
“We gaan steeds meer toe naar het screenen van passagiers tot zelfs het opnemen van hun lichaamstemperatuur. We gaan meer beschermingsmiddelen gebruiken en ik ga er vanuit dat we van testen gebruik kunnen gaan maken.” Benschop liet weten dat er inmiddels opnieuw mondkapjes zijn besteld en dat die aan medewerkers verstrekt zullen worden zodra ze binnen zijn.
De uitleg van Benschop stelde de medewerkers niet gerust. Erick van der Veen, medewerker van KLM: “mooie woorden, maar weinig daden.” Deelnemers aan de manifestatie lieten ook veelvuldig hun kritiek achter via de chatoptie tijdens de Zoom-manifestatie. Daar was onder meer te lezen: “We hebben zoveel passagiers omgeboekt uit Spanje en Italië, de brandhaarden, zonder enige bescherming. Onbegrijpelijk.”
Vakbondsman Ron Meyer vatte de bijeenkomst samen in de afsluiting: “Er is woede en onbegrip over aan de ene kant vitaal en onmisbaar genoemd te worden en tegelijkertijd onveilig en onzeker werken en in veel gevallen ondergewaardeerd worden. Ondanks mooie woorden, moeten beloften waar worden gemaakt. De heer Benschop krijgt twee weken de tijd om hier iets aan te doen.”
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.