Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

In de peiling

  •  
19-11-2006
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
524 keer bekeken
  •  
Er gaat in aanloop naar de verkiezingen van 22 november geen dag voorbij zonder dat de stemvoorkeur van ‘het volk’ wordt gepeild. Nu wordt het nieuws beheerst door de politieke peilingen, maar enquêtes over de meest diverse onderwerpen halen vrijwel altijd met gemak de krantenpagina’s of de nieuwsrubrieken op radio en televisie. Of het nu gaat om de prestaties van de nationale voetbalcoach, de ruzie tussen Gordon en Gerard Joling, racisme, de files – alles wordt onderzocht. Maar hoe betrouwbaar zijn al deze onderzoeken?

De onderzoeksbureaus in Nederland zijn sinds het begin van het millennium steeds meer gaan werken met internet omdat de kosten op die manier kunnen worden gedrukt en de resultaten sneller beschikbaar zijn. Meer dan vijftig procent van alle opinieonderzoeken in ons land worden nu via het internet gehouden en met 25 miljoen internet-enquêtes per jaar, is Nederland het grootste online enquête-land van de wereld.
Meer dan 900.000 Nederlanders zitten in deze zogenaamde Internet Access Panels en vullen jaarlijks miljoenen enquêtes in over de meest uiteenlopende zaken. Ook ministeries maken gebruik van deze panels om de mening van de bevolking te peilen en waar nodig (naar hun mening) het regeringsbeleid te kunnen bijstellen. Maar zijn de uitkomsten ook echt representatief voor de gehele bevolking?
Opiniepeilingen worden steeds gepresenteerd alsof ze de mening van het Nederlandse volk weergeven en alsof ze absoluut waar zijn. De lezer of kijker/luisteraar heeft steeds de indruk dat de uitslag van de peiling de mening is van een meerderheid van de Nederlanders
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor