Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Jongeren met psychische problemen moeten bij GGZ vaak te lang wachten op hulp

18-05-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Jongeren foto ANP
Meer dan de helft van de GGZ-instellingen lukt het niet om binnen vier weken met jongeren die zich aanmelden, een intakegesprek te voeren. De jeugd tot achttien jaar wacht gemiddeld zes weken op een intake. Daarmee wordt de door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gestelde maximale wachttijd van vier weken ruimschoots en veelvuldig overschreden. Dat meldt onderzoeksbureau MediQuest.
Voor mensen die geestelijke gezondheidszorg nodig hebben en het niet op tijd krijgen kunnen de klachten en problemen verergeren, waarschuwt MediQuest . In de ZEMBLA-uitzending 'De Piekerpil II' kwam naar voren dat de wachtlijsten deels een verklaring kunnen zijn voor de toename van het gebruik van antidepressiva. Catrien Reichart, kinderpsychiater van het LUMC zei tegen ZEMBLA :

“A ls je een depressieve adolescent hebt en je moet een aantal weken tot maanden wachten totdat er een therapeut kan beginnen, dan kan ik me voorstellen dat je dan eerder met antidepressiva begint.”
Bij jongeren is de aanmeldwachttijd gemiddeld het grootst, maar het probleem speelt ook bij andere groepen. Bij volwassenen is de wachttijd gemiddeld vijf weken.

Patiëntenstop
Vier procent van de instellingslocaties neemt helemaal geen nieuwe patiënten meer aan, omdat de aanmeldwachttijd de norm van vier weken overschrijdt.

Na het intakegesprek geldt een langere maximale wachttijd voor de daadwerkelijke behandeling start. Tussen die twee momenten mag de wachttijd van de Nederlandse Zorgautoriteit maximaal tien weken zijn. De meeste instellingen voldoen wel aan die norm. Bij 15,4 procent van de instellingen lukt het bij minimaal één doelgroep niet om die wachttijd binnen de tien weken te houden.

Meer over:

de-piekerpil-ii
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor