Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Kamervragen na uitzending ZEMBLA over schikkingen

07-03-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
138 keer bekeken
  •  
rabobank-snoert-klanten-de-mond
Waarom heeft het Openbaar Ministerie er bij de schikking voor gekozen om de Rabobank in bescherming te nemen tegen een "constante stroom van aandacht"? Dat vraagt SP-Kamerlid Michiel Van Nispen aan minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. De aanleiding is de ZEMBLA-uitzending ‘Zakendoen met justitie’. Daarin zegt hoofdofficier Marianne Bloos dat om extra aandacht voor de Rabobank te voorkomen, de bank beloofd werd om geen medewerkers te vervolgen.
Marianne Bloos over schikking met Rabobank: (tekst gaat verder onder video)
Verder wil Van Nispen van de minister weten in hoeverre het OM bij een schikking controleert of een bedrijf daadwerkelijk volledige openheid van zaken heeft gegeven. In de persberichten over een schikking noemt het OM zo'n transparante houding regelmatig als belangrijke reden om te schikken. In de zaak rondom het bedrijf SBM Offshore bleek dat het bedrijf juist een strategie voerde van ‘containment’, ofwel het zoveel mogelijk binnenboord houden van informatie.
Het OM schikte met SBM Offshore voor 240 miljoen euro. Het buitenland gaat daar anders mee om:  (tekst gaat verder onder video)
Onderhandelen
Ook wil Van Nispen graag weten hoeveel onderhandelingsruimte bedrijven hebben bij een schikking, en of het gebruikelijk is dat in een schikking met een bedrijf ook afspraken worden gemaakt over werknemers. Dat laatste gebeurde in de schikking met de Rabobank.
Zakendoen met justitie
ZEMBLA onthulde een week geleden dat het OM in de schikking met de Rabobank had beloofd om werknemers, die op dat moment nog bij de bank werkten, niet te vervolgen. De schikking van 70 miljoen euro werd getroffen vanwege jarenlange manipulatie van de Liborrente.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor