Internationale kledingmerken nog steeds niet transparant
24-04-2017
•
leestijd 3 minuten
•
196 keer bekeken
•
Het gros van de 100 grootste kledingmerken is niet transparant over waar en hoe hun kleding wordt geproduceerd. Dat blijkt uit onderzoek van Fashion Revolution. De conclusies zijn 'schokkend', vindt die internationale organisatie. ,,Zelfs de merken die het best uit de bus komen, zoals H&M, Adidas, Gap en Puma, hebben nog een lange weg te gaan."
Gisteren, 24 april, was het 4 jaar geleden dat in Bangladesh de Rana Plaza kledingfabriek instortte, 1135 mensen om het leven kwamen en honderden arbeiders gewond raakten.
Jos Cozijnsen, coördinator van de Nederlandse tak van Fashion Revolution: “Als je kleding koopt heb je het recht te weten of je meebetaalt aan uitbuiting, schending van de mensenrechten en milieuvervuiling. Wat gebeurt er allemaal tijdens de productie dat het daglicht niet kan verdragen?” De internationale organisatie Fashion Revolution vraagt om meer transparantie in de kledingindustrie, over zowel de arbeidsomstandigheden als de milieu-impact, dan kunnen bedrijven, regeringen, maatschappelijke organisaties en consumenten hierop actie ondernemen.
Zelfs de best scorende merken in de
Transparency Index 2017
, hebben nog een lange weg te gaan. Deze bedrijven ondernemen meer actie om een transparant beleid te realiseren en zijn beter controleerbaar. Gemiddeld scoorden de bedrijven 49 van 250 punten, minder dan 20% van het totale aantal te behalen punten. Ook goed scorende bedrijven kunnen nog steeds, door onder andere overproductie, een negatieve impact hebben op het milieu. De kledingindustrie is tot op de dag van vandaag de op één na meest vervuilende industrie ter wereld vanwege de CO2-uitstoot en het gebruik van grondstoffen, water, vervoer en de hoeveelheid aan productie.
Cozijnsen: “Feitelijk zouden de kledingbedrijven de hele productieketen van katoenplantage tot kassa transparant moeten maken. Kledingbedrijven laat maar eens zien wat je bijdraagt aan een betere situatie voor kledingarbeiders en milieubescherming? Duurzame merken laten dit al zien door openheid te bieden over hun productieprocessen”
Textielconvenant
Vorig jaar tekenden tientallen kledingverkopers in Nederland
een convenant
. Nederlandse consumenten weten daardoor straks beter waar hun kleding vandaan komt en dat die eerlijk geproduceerd is. Bij de aanpak zijn meteen meer dan vijftig modezaken betrokken, goed voor een derde van de markt in Nederland. Ook de overheid, vakbonden en maatschappelijke organisaties zetten een handtekening. Het is de bedoeling dat zich meer partijen zich bij het initiatief gaan aansluiten. De bedrijven die meedoen gaan de problemen bij hun leveranciers in landen als Bangladesh, India, Pakistan en Turkije op een rijtje zetten. Ze zeggen onder meer toe jaarlijks een plan op te stellen om zaken als kinderarbeid, onveilige werkomstandigheden en milieuverontreiniging de wereld uit te helpen.
H&M met haar goedkope kleding is mega populair in Nederland. Lage prijzen en toch stijlvol en kwaliteit zo zet H&M zichzelf graag in de markt. Met wereldwijd zo'n drieduizend winkels, (alleen in Nederland al 123), maakt deze kledinggigant jaarlijks bijna twee miljard euro winst. Maar hebben de vriendelijke kleuren van H&M ook een keerzijde? Want ook deze textielreus laat haar kleding produceren in Derdewereldlanden. Bekijk de ZEMBLA Internationaal uitzending ‘
De wereld volgens H&M
’.