Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Pakketbezorger de dupe van webwinkelsucces

29-09-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
66 keer bekeken
  •  
pakketbezorger-de-dupe-van-webwinkelsucces
Pakketbezorgers voelen zich de dupe van het succes van webwinkels. De tarieven gaan steeds meer omlaag, waardoor de bezorgers in het nauw komen.

Dat schrijft de Volkskrant zaterdag, op basis van gesprekken met koeriers, van wie sommige in financiële problemen zijn gekomen.

PostNL, dat de bezorging van pakketten deels uitbesteedt, zou het de bezorgers moeilijk maken door te verlangen dat ze sneller werken en meer ritten maken.

'Voor jou 10 anderen'
In de ZEMBLA uitzending 'Voor jouw 10 anderen' tonen Nicolien Herblot en Hans van Dijk aan dat het al veel eerder mis ging. Tot voor kort werkten postpakketbezorgers in vaste dienst. Een baan voor het leven bestond nog. Maar werkgevers willen af van de vaste kracht, want die vinden ze te duur. Ze kiezen voor flexibele oplossingen en werken liever met zzp’ers en oproepkrachten.

Geen rechtsbescherming
Door de zzp-constructie is PostNL van een hoop verplichtingen af die zij bij een arbeidscontract wel zou hebben. Nu hoeft PostNL geen rekening te houden met het ontslagrecht en is het niet gebonden aan een CAO.

Geen geld
Als bewoners tot twee keer toe niet thuis zijn, moet de koerier het pakje naar het postkantoor brengen en krijgt hij geen geld.

Een bezorger vertelt in de krant dat hij op een gemiddelde dag minder dan 2,5 minuut per adres heeft. Zijn autogordel doet hij nooit om, dat scheelt weer tijd.

 
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor