Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Pakketbezorgers slepen PostNL voor de rechter: ‘Stukje menselijkheid is ver te zoeken’

14-04-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
440 keer bekeken
  •  
ANP-409322746
De Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) sleept PostNL voor de rechter. De werkdruk onder bezorgers is de afgelopen tijd flink toegenomen door alle maatregelen die er zijn genomen tegen het coronavirus. De BVPD stuurde een brief naar het bestuur van PostNL. Maandag kwam er een reactie terug. “Het was eigenlijk geen reactie, zo zie ik het”, zegt voorzitter Ruud Wassenaar van BVPD.
De advocaat van de Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) is momenteel bezig met het voorbereiden van het kort geding tegen PostNL. Daarnaast wordt er een klacht ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Goede afloop
Toen Ruud Wassenaar van de belangenvereniging vorige week een brief aan PostNL stuurde, was er nog hoop op een goede afloop buiten de rechtszaal om. De reactie die het postbedrijf maandagochtend terugstuurde, was voor BVPD echter reden om toch naar de rechter te stappen.

“Het enige wat je eruit kunt halen is: we willen graag een afspraak maken voor een gesprek”, zegt Wassenaar over de brief van PostNL. “Die gesprekken hebben we al heel veel met ze gehad. Telkens schopt men het blikje weer verder.”

Lees hier de brief die de Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) woensdag 8 april aan PostNL stuurde:
‘Enorme werklast’
Pakketbezorgers draaien volgens Wassenaar momenteel op volle toeren. Bijna iedereen zit aan huis gekluisterd, minstens 1950 winkels hebben hun deuren voorlopig gesloten en dus wordt er fors meer online besteld. Zo’n vijf miljoen pakketten worden er per week bezorgd; aantallen die normaal alleen rond Sinterklaas en Kerst worden gehaald. 

De enorme incidentele werklast is de druppel die de emmer doet overlopen, zei Ruud Wassenaar vorige week. De coronacrisis zorgt voor allemaal extra handelingen bij pakketbezorgers die PostNL volgens hem niet wil vergoeden. Daarom kwam BVPD met drie eisen die ze graag ingewilligd wilden zien bij PostNL.
‘Hoe durf je dit aan te kaarten’
“Samen verkeren we in de gelukkige omstandigheid dat we ons in ieder geval geen zorgen hoeven te maken over gebrek aan werk”, reageerde Derk Jan Adelerhof van PostNL maandagochtend aan BVPD. Adelerhof vindt het onbegrijpelijk dat de belangenvereniging dit moment kiest om PostNL voor de rechter te slepen.

“Ja, ze spelen het een beetje van: ‘hoe durf je het in deze tijd aan te kaarten’. Alsof het iets nieuws is”, reageert Ruud Wassenaar. “Dit is gewoon de druppel die de emmer doet overlopen. Het is een toevallige samenloop. Dit is een probleem dat al langer loopt.”

Lees hier de reactie van PostNL van maandag 13 april aan BVPD:
Lage tarieven en slechte werkomstandigheden
Al jaren is er flinke kritiek op de lage tarieven en slechte werkomstandigheden bij PostNL. Zembla maakte er meerdere uitzendingen over. Van pakketsorteerders die volgens FNV niet het loon krijgen waar ze recht op hebben, postbodes die zijn vervangen door goedkopere bezorgers en constructies om arbeidskosten zo laag mogelijk te houden.

Lees meer: bekijk hier ons dossier met alle artikelen en uitzendingen over PostNL
‘De basis is te weinig’
Veel van de pakketbezorgers zijn niet in dienst bij PostNL, maar werken als eigen ondernemer. “Vast staat echter dat elke ondernemer zijn omzet (fors) heeft zien stijgen door de sterke toename van het aantal pakketten”, schreef Derk Jan Adelerhof van PostNL maandag in zijn reactie. 

Volgens Wassenaar is dat een verkeerde weerspiegeling van de situatie. “Dat neemt allemaal niet weg dat ondernemers toch extra kosten moeten maken, bijvoorbeeld in de vorm van de inzet van extra chauffeurs”, legt Wassenaar uit. “De basis is gewoon te weinig. Er zijn al een aantal bedrijven die failliet zijn gegaan doordat er een te lage vergoeding wordt betaald.”
‘Bezorgen kan niet gratis’
Wassenaar legt uit dat veel online webwinkels adverteren met gratis bezorging, maar dat linksom of rechtsom er wel kosten zijn aan een pakketje thuis afleveren. “Bezorgen kan niet gratis. En dan is er nog een hele grote stroom retouren. Mensen die vijf jurkjes bestellen en er drie of vier terugsturen. Dat gaat ook niet voor niets.” 

“Uiteindelijke zou het mooiste zijn als de politiek een keer de verantwoordelijkheid neemt en zegt: er moet een bodemtarief komen. Maar dat is een lastige. Dan heb je weer te maken met marktwerking. Het is allemaal nog een lange weg te gaan. En daar gaat het om, een stukje menselijkheid is vaak ver te zoeken”, zegt Wassenaar.
Door Edwin Vossen
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor