Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Shell en andere grote bedrijven gaan strijd aan met zwerfplastic

16-01-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
plastic zee ANP
Bijna dertig multinationals, waaronder Shell, speciaalchemiebedrijf DSM, ExxonMobil en Dow investeren de komende vijf jaar samen 1,5  miljard dollar om de hoeveelheid plastic in zeeën en in het milieu terug te brengen. Daarom is de speciale ‘Alliance to End Plastic Waste’ opgericht. De mondiale milieubeweging Plastic Polution Coalition vindt dat de bedrijven veel te laat en met een te mager plan komen.
De alliantie streeft er onder meer naar partnerschappen aan te gaan met steden in gebieden met veel plastic zwerfafval. Betere afvalverwerkingssystemen en betere infrastructuur zouden daar een oplossing kunnen bieden. Ook willen de bedrijven samenwerking zoeken met andere programma's die met steden werken, zoals Project STOP, dat in Indonesië actief is.
Productie plastic neemt toe
De Plastic Pollution Coalition vindt dat de industrie zich in zou moeten zetten om de productie van plastic terug te brengen in plaats van alleen maar investeren in recycling: “Naar schatting neemt de productie van plastic in het volgende decennium met veertig procent toe. Met recycling alleen is daar niet tegenop te boksen. Plastic vult onze waterwegen, oceanen en het milieu.”
De Plastic Pollution Coalition is een mondiale alliantie van individuen, organisaties, bedrijven en politici die strijden tegen plastic afval in het milieu.
Dringend beroep op alle bedrijven
De bedrijven verenigd in de Alliance To End Plastic Waste zijn er wel van overtuigd dat hun plan zal helpen: “Iedereen is het erover eens dat plastic afval niet in onze zeeën of waar dan ook in het milieu thuishoort. Dit is een complexe en serieuze wereldwijde uitdaging die vraagt om snel optreden en sterk leiderschap'', zegt David Taylor, topman van de Amerikaanse maker van consumentenproducten Procter & Gamble en voorzitter van de alliantie. “Ik doe een dringend beroep op alle bedrijven, groot en klein en uit alle regio's en sectoren, om zich bij ons aan te sluiten.”
Greenpeace is ook niet overtuigd van de oprechtheid van de bedrijven. "Deze alliantie is een wanhopige poging van plasticvervuilers om de status quo op plastic te handhaven'', zegt de organisatie in een reactie. Volgens Greenpeace is "om het plastic-monster te verslaan" meer nodig dan betere inzameling en recycling. "We moeten het probleem bij de bron aanpakken en de productie van wegwerpplastic drastisch terugbrengen."
Een zee van plastic
Plastic is net als nucleair afval: het gaat nooit meer weg. Ondertussen kunnen recyclers het enorme aanbod van plastic afval niet aan. Daarom verbranden we ons plastic of dumpen we het in arme landen. ZEMBLA maakte er in 2009 de uitzending ‘Een zee van plastic over’.
Lees meer over 'Een zee van plastic'
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor