Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Unilever krijgt kritiek beleggers vanwege ongezonde producten

20-01-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
813 keer bekeken
  •  
Unilever

Een groep ontevreden investeerders heeft Unilever opgeroepen om meer te doen aan het promoten van gezonde voeding en het aandeel gezonde voedingsproducten dat wordt verkocht, te vergroten. De groep kritische beleggers schrijft dit in een resolutie, een formeel voorstel van aandeelhouders dat met hulp van de Britse non-profitorganisatie ShareAction is opgesteld. 

Volgens de klagers presteert Unilever, dat merken als Ola, Ben & Jerry's, Unox en Knorr bezit, op het gebied van duurzame promotie slechter dan branchegenoten. Volgens de opstellers van de resolutie kan ook een bedrijf als Unilever een wezenlijke bijdrage leveren aan het aanpakken van volksgezondheidsproblemen, zoals obesitas, zonder dat dit ten koste gaat van de winst.

Ben & Jerry’s

Unilevers onderdeel Foods and Refreshments, dat producten met een hoog suikergehalte omvat zoals ijs van Magnum en Ben & Jerry's, is een belangrijke motor voor de omzet van het bedrijf. Het onderdeel genereert ruwweg 40 procent van de totale opbrengsten van het concern, zo staat in een verklaring van de investeerdersgroep.

Het Access to Nutrition Initiative, een organisatie voor voedingsbedrijven, stelde vorig jaar vast dat minder dan een vijfde van Unilevers omzet van voedingsmiddelen en dranken afkomstig was van gezonde producten. Bij concurrenten Danone waren gezonde producten goed voor 60
procent van de omzet en bij Nestlé ging het om 40 procent, aldus de organisatie.

Unilever zegt in een reactie blij te zijn met de constructieve dialoog die met investeerders is gevoerd. Het bedrijf zegt hun overtuiging te delen dat het belangrijk is om een langetermijnstrategie voor voeding en gezondheid te hebben, en om doelstellingen te publiceren. Unilever zei ook een "andere kijk" te hebben op de maatstaven die ShareAction hanteert.

De kritiek volgt op een onrustige week voor Unilever die tevergeefs probeerde om de consumentendivisie van GlaxoSmithKline over te nemen. Die stap werd door de markten als een misstap bestempeld.

Zoete verleiders

In de Zembla-uitzending 'Zoete verleiders' (2013) zien we de gevolgen van te veel suiker op de gezondheid en onderzoeken we de vraag waarom we zoveel suiker eten. Bekijk hier de hele uitzending:

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor