Het lijkt erop dat er voorlopig geen natuurvergunning komt voor Lelystad Airport via een regeling voor 'PAS-melders'. Donderdag werd een motie aangenomen van Tweede Kamerleden Leonie Vestering en Lammert van Raan (beide PvdD), waarin ze de regering verzoeken om geen natuurvergunning af te geven voor de opening van het omstreden vliegveld. Volgens Vestering is de legalisatie van PAS-melders bedoeld voor bedrijven met een kleine stikstofneerslag: "Lelystad Airport hoort daar duidelijk niet bij".
In mei 2019 verklaarde de Raad van State het Programma Aanpas Stikstof (PAS) onwettig. Ruim drieduizend boeren en andere kleine bedrijven hebben sindsdien ineens een vergunning nodig om hun bedrijf voort te zetten. Het kabinet wilde deze bedrijven tegemoet komen door ze door middel van een regeling snel te legaliseren. Ook Lelystad Airport schaarde zich onder deze PAS-melders. Uit verschillende rapporten blijkt dat de uitstoot van Lelystad Airport hoger is dan het vliegveld doet voorkomen. Die uitstoot zal toenemen als het vliegveld open gaat.
Volgens Kamerleden Vestering en Van Raan van de Partij voor de Dieren hoort dat niet. "Het vliegveld zal bij ingebruikname leiden tot wel 4,1 mol/ha/jr aan stikstofneerslag op natuurgebieden. Het is in de eerste plaats dus al bizar dat Lelystad Airport een PAS-melding mocht doen, maar het zou helemaal absurd zijn als deze melding ook nog gelegaliseerd wordt,” zegt Van Raan. “Het vliegveld lift zo mee op de golf van legalisatie van boeren, die hun melding wel correct en ter goeder trouw hebben gedaan.”
Volgens Vestering checkt demissionair minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de PAS-meldingen niet op juistheid. “Het heeft er alle schijn van dat het kabinet gewoon de hele groep wil legaliseren. Maar dat gaat zomaar niet."
Controversieel
Tweede Kamerlid Leonie Vestering van de Partij voor de Dieren (PvdD) vroeg eerder deze maand al om opheldering van demissionair minister Carola Schouten van Landbouw over het aanvragen van de natuurvergunning. Volgens Vestering zou er achter de schermen nog steeds gewerkt worden aan de opening van Lelystad Airport, terwijl de luchthaven controversieel is verklaard. Dat betekent dat het demissionaire kabinet er niets meer over mag beslissen en dat een volgend kabinet er opnieuw naar moet kijken. Daarmee lijkt de voorgenomen opening in november 2021 van de baan.
De luchthaven had eigenlijk in 2019 al open moeten gaan, zodat het vakantievluchten van Schiphol kon overnemen, maar dat liep vertraging op door problemen met geluidsoverlast en de gevolgen voor natuur en milieu. Vorig jaar werd de opening onder meer uitgesteld omdat de coronacrisis roet in het eten gooide. Doordat het aantal vliegbewegingen sterk afnam, was er plotseling geen sprake meer van grote drukte op Schiphol en was de noodzaak voor Lelystad Airport minder groot. Daarnaast werd bekend dat de commissie voor milieueffectrapportage de neerslag van stikstof door Lelystad Airport in eerdere rapporten heeft onderschat. Lelystad Airport had daardoor toch een natuurvergunning nodig.
Vliegveld Nederland
In de uitzending ‘Vliegveld Nederland’ (2017) onthulde Zembla dat het luchtruim in Nederland niet geschikt is voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat bleek uit een rapport dat Zembla in handen kreeg en dat niet eerder openbaar was gemaakt. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) had in 2009 al een negatief advies over Lelystad Airport gegeven, maar dat advies werd in de wind geslagen.
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.