Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Hoezo rijden er bijna geen bussen meer in (kleine) dorpen?

  •  
02-03-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1290 keer bekeken
  •  
Tammo Oldenuis en dorpsgenoten

Tammo Oldenuis en dorpsgenoten

© Kassa

In het Drentse Een rijdt sinds kort geen bus meer. Inwoners zijn aangewezen op de fiets, auto of taxi om het dorp uit te komen. Kan dat niet anders? 

Op 15 maart kunnen we stemmen voor de Provinciale Staten, die onder andere gaan over de inzet van het openbaar vervoer. 

‘Wij wachten op een bus die niet meer komt’, vertelt Tammo Oldenuis uit Een. Sinds 11 december vorig jaar rijdt er geen bus meer door het dorp. ‘De buslijn is opgeheven.’ De inwoners van het dorp zijn nu aangewezen op de fiets, auto of taxi om het dorp uit te komen. Ook een petitie met ruim vierhonderd handtekeningen mocht niet baten.

Tot voor kort reed hij nog gewoon: buslijn 84 van Drachten naar Assen, via het dorpje Een. Goed, de bus zat niet elke dag helemaal vol, ‘maar het is wel een voorziening die we hier als dorp hadden, voor iedereen, en die is nu weg’.

Goed besteed geld?
Een ingewikkelde afweging, volgens Eline Vedder, CDA-Statenlid in Drenthe. ‘Elke euro die wij als overheid uitgeven is een euro die wij hebben gekregen van onze inwoners, want wij hebben geen eigen geld. Die euro’s nemen we heel serieus. We willen echt iedere keer afwegen hoe we elke euro het meest zinvol kunnen besteden. Vrijwel lege bussen - lijnen waar op een dag nog geen handvol mensen gebruik van maakt - laten rijden, vinden we zonde van het geld van onze inwoners.’

Voor degenen die de busdiensten op plekken waar niet zoveel mensen er gebruik van maken beslist in stand willen houden, zit er volgens Vedder niets anders op dan de OV-tarieven te verhogen. ‘En we zitten al aan de bovenkant in Drenthe. Dan gaan ook alle andere reizigers in Drenthe daar last van krijgen.’

Niet goed voor inwoners
Jaren geleden hebben we ‘het hele busgedoe’ verkocht aan grote bedrijven, legt Simon Zandvliet, SP-lijsttrekker in Drenthe uit. ‘Je ziet dat om de vijf à zes jaar bedrijven een bod doen om bepaalde buslijnen te laten rijden, en dan verkopen wij aan de hoogste bieder. Dat is heel goed voor die bedrijven, die verdienen daar heel veel geld mee, maar niet zo goed voor de inwoners van Drenthe, want je ziet steeds meer buslijnen verdwijnen.’

Het platteland heeft het lastig, volgens Zandvliet. ‘De leefbaarheid in dorpen is echt wel een issue.Als jij in Meppel wil werken en je woont in Een, dan is het heel lastig daar met het openbaar vervoer te komen. Sterker nog: het is geen optie. Je ziet dat jongeren sneller naar een stad als Meppel trekken dan dat ze in de dorpen blijven wonen. Zo zie je dat dorpen steeds minder leefbaar worden.’

Oplossing?
Het CDA stelt OV-hubs voor. Een service die je twee uur voor vertrek moet bellen en je vervolgens voor de deur komt ophalen - als een taxi. ‘Je levert qua flexibiliteit een beetje in, maar hij haalt je wel voor de deur op. Je hoeft niet naar een bushalte te lopen – wat voor ouderen ook vaak problematisch is.’

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor